Twinkle | Digital Commerce

De feestdagen: zijn je marketingcampagnes er klaar voor?

2017-05-27
180101
  • 3:36

Voor retailers representeren sinterklaas en kerst vaak een aanzienlijk percentage van hun jaaromzet. Des te belangrijker dus om nu na te denken over slimme en effectieve marketingacties die kunnen helpen om deze omzetdoelen te halen of – nog beter – te overtreffen. En het ziet er naar uit dat dit ook gaat lukken: volgens het ‘2016 Digital Insights Shopping Predictions’ van Adobe Insights zal de december-omzet dit jaar met 13 procent groeien ten opzichte van vorig jaar.

Maar de vraag is natuurlijk: hoe pak je dat het beste aan? Hier zijn een aantal tips.

Tekst: Saima Alibhai

Analyseer de campagne(s) van vorig jaar en verbeter waar mogelijk
Een goede eerste stap is om te kijken hoe de marketingcampagnes en -acties van vorig jaar hebben gepresteerd. Zijn de doelstellingen behaald? Welke productcategorieën leverden de meeste omzet op? Welke e-mailcampagnes scoorden het best en op welke punten? Doe in ieder geval niet één op één hetzelfde als de vorige keer; er zijn altijd zaken die anders en beter kunnen. Nieuwe trends om op in te spelen, nieuwe kanalen die populair zijn geworden onder de doelgroep, andere communicatiekanalen, etc. Hopelijk heb je het afgelopen jaar zo veel mogelijk data verzameld om nu te analyseren. Zo niet, zorg er dan voor dat je dit jaar meer data verzamelt, zodat je klaar bent voor nieuwe mijlpalen en kansen voor de feestdagen in 2017. Denk bijvoorbeeld aan A/B-tests met verschillende formats, hou de resultaten van verschillende soorten promoties, boodschappen en timings bij, etc.

Personalisatie en relevantie zijn de sleutels tot succes
Combineer zo veel mogelijk de klanteninformatie afkomstig uit de verschillende kanalen die je inzet en zet die in om klanten te benaderen met promoties, acties en campagnes die nog persoonlijker en relevanter zijn. Met de juiste data is het mogelijk om hele specifieke klantervaringen te creëren, die één op één aansluiten op de wensen, voorkeuren en behoeften van de klant.

Kijk ook of je bestaande klanten kunt inzetten om nieuwe klanten te trekken. Nodig bijvoorbeeld een aantal klanten uit voor een besloten, ‘VIP-only’ SALES-event in de winkel en zeg dat ze een gast mogen meenemen. Tijdens het event kun je dan de e-mailadressen en andere belangrijke gegevens van die introducees verzamelen en inzetten voor vervolgacties.

Creëer speciale landingspagina’s met geschenkideeën
Ieder jaar is het voor veel mensen weer een hele speurtocht om het mooiste, leukste of origineelste cadeau te vinden. Sommigen hebben een duidelijke prijslimiet, anderen willen gewoon het mooiste geschenk kopen. Help klanten met een of meer speciale landingspagina’s met leuke en relevante koopsuggesties, speciale aanbiedingen en allerlei extra informatie die aansluiten op het profiel en de voorkeuren van de klant. De content kan enerzijds gebaseerd zijn op het profiel en voorkeuren van bestaande klanten, of op de browse- en klikgeschiedenis van zowel bestaande als nieuwe klanten.

Een ander effectieve aanpak is een weggeefactie voor een of meerdere producten, met een speciaal sinterklaas- of kerstthema. Bezoekers van de website worden via een pop-up of een banner aangespoord om een landingspagina te bezoeken. Daar kunnen ze kans maken op leuke producten of aantrekkelijke kortingen. Dat levert vaak een flink aantal nieuwe adressen op voor de mailinglist.

Shoppen voor de feestdagen doen we mobiel
Ook voor het shoppen voor de feestdagen gebruiken steeds meer consumenten hun mobiele telefoon. Een interessant onderdeel van dat shoppen is het mobiele wensenlijstje, waarvoor vaak een mobiel online winkelwagentje wordt gebruikt. Consumenten snuffelen via hun smartphone of tablet door de aanbiedingen en producten op de site en voegen die voor de zekerheid toe aan hun ‘winkelwagentje’. Natuurlijk worden lang niet alle producten in dat winkelwagentje uiteindelijk gekocht, sommige consumenten gebruiken het zelfs vooral als hun wensenlijstje. Maar voor de retailer biedt dit wel weer mooie mogelijkheden om bij te houden in welke producten de klant geïnteresseerd is, wat ze uiteindelijk wel en niet kopen, wanneer ze shoppen, etc. Allemaal data die gebruikt kunnen worden om het profiel van de klant te verrijken en in te zetten voor het verder personaliseren van e-mails en aanbiedingen.

Er zijn nog slechts enkele weken te gaan voor de feestdagen, dus grijp deze tips nu aan om campagnes op te zetten die klanten aanspreken. Er zijn vele mogelijkheden om individuele consumenten te bereiken met de juiste boodschap en de juiste aanbieding op het juiste moment. De klanteninformatie die daarvoor nodig is, heb je waarschijnlijk al. Het gaat erom die data goed te combineren en in te zetten, met behulp tools die dat mogelijk maken. Retailers die daar goed in slagen, gaan hele mooie feestdagen tegemoet!

Saima Alibhai is practice manager Professional Services bij Bronto Software.