Twinkle | Digital Commerce

PostNL krijgt gelijk in pakketpuntzaak

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:09

De winkeliers die een kort geding tegen PostNL hadden aangespannen om de nieuwe pakketpuntvergoeding, hebben geen gelijk gekregen. De rechter oordeelt dat er meer onderzoek moet komen naar hoeveel omzetverlies zij lijden door de tariefswijziging.

Sinds 1 juli betaalt PostNL 25 tot 40 procent mindervergoeding aan een pakketpunthouder, tot grote woede van de Vereniging van Postwinkeliers (VVP). Het kort geding moest ervoor zorgen dat het bedrag van vóór 1 juli bleef gelden tot de uitspraak van de eveneens lopende bodemprocedure. Dat gebeurt nu niet.

Geen spoed
De rechter is echter niet overtuigd van het spoedeisend belang, omdat het volgens hem niet voldoende aannemelijk is gemaakt dat er faillissement dreigt voor de winkeliers. 99 procent van de ondernemers is bovendien akkoord gegaan met de nieuwe constructie.

Aanpassen aan de markt
PostNL pleitte in mei dat het zijn netwerk van postkantoren en pakketpunten aanpast aan de markt. Aan Twinkle vertelde het bedrijf hierover: ‘Pakketpunten zijn zo ingericht dat klanten alles rond pakketten gemakkelijk kunnen regelen: pakketten versturen, ontvangen en retour sturen naar binnen- en buitenland. Bij veel pakketpunten kun je ook postzegels kopen. Voor aanvullende postdiensten en zaken zoals het overschrijven kentekens kunnen klanten bij Postkantoren terecht. Er komen steeds meer Pakketpunten en minder Postkantoren. Dit komt omdat consumenten steeds minder post en meer pakketten versturen.’