Keyword Planner, een hulpmiddel van AdWords voor het opzetten van nieuwe campagnes of het uitbreiden van bestaande campagnes, wordt voor kleinere adverteerders een stuk minder interessant.
De tool, die aangeeft naar welke woorden consumenten het meest zoeken, biedt kleinere adverteerders een beperkt overzicht van de gemiddelde zoekvolumes per maand, meldt Searchengineland. Zo beperkt, dat resultaten worden gecategoriseerd in groepen als ‘tussen 100.000 en 1 miljoen’ en ‘meer dan 1 miljoen’. Adverteerders die de volledige data willen zien, moeten over een actieve campagne beschikken en mogen geen ‘lagere maandelijkse uitgaven’ hebben.
Nodige gegevens
Volgens Google zullen de meeste AdWords-adverteerders de cijfers gepresenteerd krijgen zoals ze dat gewend zijn. In een toelichting in de AdWords Community zegt Google dat de veranderingen verzekeren dat AdWords-adverteerders ‘de gegevens krijgen die ze nodig hebben om hun account te optimaliseren’.
Google vergeet de kleine man, of start-ups met deze move. En bij mij rijst de vraag hoe kunnen ze, de gegevens krijgen die ze nodig hebben om hun account te optimaliseren, als er minder informatie wordt verstrekt door Google. contradictio in terminis. Wij van Molecule Clothing Europe zitten in de cargobroeken niche markt, zoals veel andere collega ondernemers die in een niche zitten, en alleen daarom al niet de grootste besteders zijn bij Adwords. Google veegt met deze actie een hele grote groep onder het tapijt.
Vreemde keuze inderdaad van Google. Nog even en je moet voor het gebruik van de tool betalen!
Zeer jammer deze keuze. Voor SEO heb je uiteraard wel goede keyword data nodig. Gelukkig zijn er alternatieven. Zelf gebruik ik nu een tool die naar mijn idee beter is dan de google keyword planner. Hier bespreek ik deze tool: https://www.youtube.com/watch?v=xRgrTRIHMEE