De populariteit van afhaalpunten blijft groeien. Vooral in studentensteden wordt er steeds meer gebruik van gemaakt. Dat blijkt uit onderzoek van logistiek dienstverlener Paazl.
In het eerste kwartaal van dit jaar werd gemiddeld 4,6 procent van alle online bestellingen direct naar een ophaalpunt gestuurd. Dat is bijna de helft meer dan in het eerste kwartaal van 2015.
Studentensteden
Groningen scoort het hoogst met 5,9 procent, gevolgd door Nijmegen, Leiden en Hengelo met 5,2 procent. Omdat ook Tilburg in de top 10 staat merkt Paazl op dat webshops die zich richten op studenten er goed aan zouden doen om alternatieven voor thuisbezorging aan te bieden.
Bron: Paazl
Rechtstreeks en indirect
In heel 2015 gingen zo’n 3,6 miljoen pakketjes rechtstreeks van webshop naar afhaalpunt. Daar komt nog 4 procent van het totaal aantal online bestellingen bij na een mislukte bezorgpoging (circa 4,5 miljoen pakketten).
Retouren
De afhaalpunten worden ook veel gebruikt voor retourzendingen. In 2015 werd gemiddeld 13 procent van de online bestellingen (14,8 miljoen pakketten) teruggestuurd, bijna altijd via een pakketpunt. Ook verwerken de punten bijna alle 6,4 miljoen pakketjes die consumenten onderling verzenden, bijvoorbeeld na een aankoop op Marktplaats. Bij elkaar opgeteld verwerkten de kleine zesduizend Nederlandse afhaalpunten vorig jaar zo’n 29,3 miljoen pakketten.
Lees ook: PostNL krijgt gelijk in pakketpuntzaak (17 augustus 2016)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Afhaalpunten steeds populairder
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.