Twinkle | Digital Commerce

Amerikaanse markt in de ban van Prime Day

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:02

Amazon Prime Day is van start gegaan, het grootste online shopevent in de Verenigde Staten sinds Cyber Monday. ’s Werelds grootste online retailer biedt zijn Prime-leden minstens 20 procent korting op eigen producten en die van partners.

Prime Day is alleen voor Prime-leden, volgens onderzoeksbureau CIRP ongeveer 52 procent van Amazon’s klanten. De pure player heeft momenteel ongeveer 63 miljoen leden, 43 procent meer dan een jaar geleden tijdens de allereerste Prime Day.

Resultaten
In 2015 verkocht Amazon tijdens Prime Day 34,4 miljoen producten, ofwel 398 artikelen per seconde. Het ordervolume lag 266 procent hoger dan op een ‘normale’ dag in juli. Volgens onderzoeksbureau Market Track winkelde 34 procent van de Amerikaanse volwassen internetgebruikers vorig jaar tijdens Prime Day. 21 procent daarvan was al lid, 13 procent werd die dag abonnee.

Concurrenten
Ondertussen staan Amazon’s concurrenten in de VS niet stil. EBay probeert consumenten te trekken door met ‘exclusieve deals voor iedereen’ te adverteren. De marktplaats biedt kortingen tot 70 procent. ‘Always Free Shipping. No membership required’, benadrukt eBay. Ook Walmart, J.C. Penney en Newegg spelen in op Prime Day.