Twinkle | Digital Commerce

rel=canonical: het juiste gebruik van canonieke tags

2017-05-27
180101
  • 4:35

Een canonical url vertelt zoekmachines dat bepaalde gelijkaardige url’s feitelijk dezelfde inhoud bevatten en is daarom een goede oplossing voor het probleem van duplicate content.

Tekst: Romano Groenewoud

Bijvoorbeeld: een webshop bevat verschillende uitvoeringen van hetzelfde product en heeft dus verschillende url’s, maar de productomschrijving en -informatie blijft voor ieder item nagenoeg gelijk. De canonieke url (de html-link tag hiervoor is ‘rel=canonical’) kent u zelf toe aan de link die voor u het meest waardevol is. Het kan tevens zeer nuttig zijn voor websites die in meerdere talen zijn uitgevoerd. Het zorgt voor een betere link building en het draagt bij aan de seo van de website.

Wat is nu juist het canonieke link element?
De tag ‘rel=canonical’ – dus de canonieke link – is een html-element dat ons als webmasters of websitebouwers in staat stelt om niet gestraft te worden voor het aanleveren van duplicate content. Google en andere zoekmachines houden van unieke content, dus tracht u te allen tijde dubbele inhoud te vermijden. Met een canonieke link benoemt u de url met de beste en de meeste inhoud tot de belangrijkste url en linkt u de gerelateerde en minder belangrijke pagina’s door naar deze canonieke pagina. Zoekmachines rekenen dan de url’s met gelijkaardige pagina’s als een link naar de canonieke pagina, waardoor de canonieke url in waarde stijgt. In principe werkt dit hetzelfde als een 301 redirect, maar dan zonder echt te ‘redirecten’.

De html -code
Stel, u heeft twee verschillende pagina’s met nagenoeg dezelfde inhoud. Het enige verschil is de locatie op de website, de achtergrondkleur of de aanwezigheid van een button. Daarbij wordt er vanaf andere websites naar beide pagina’s doorgelinkt, dus beide hebben enige waarde. Welke pagina gaat Google dan tonen bij een zoekopdracht? Met een canoniek url heeft u hier meer controle over. Kies als canonieke url de pagina met de meeste bezoekers of met de meeste backlinks. In het voorbeeld van de webshop kan het zijn dat een blauw vest meer wordt gezocht dan een grijs vest. De niet-canonieke pagina’s linkt u dan naar de beste pagina met de rel=canonical tag. Plaats in het <head> gedeelte van de pagina de volgende html tag: <link rel=“canonical” href=”http://voorbeeld.com/dit-is-de-canonieke-link/>

De twee pagina’s worden nu samengevoegd onder één link (althans volgens de zoekmachines). Wanneer u verschillende keuzes als canonieke url voor een product groep heeft, kiest u simpelweg de beste url uit. Indien u er niet uitkomt, kunt u het beste een willekeurige url kiezen. Het voorkomt nog altijd het probleem van duplicate content.

Twijfelt u tussen het plaatsen van een ‘301 redirect’ of een canonieke tag? Maak dan de afweging of de ‘301 redirect’ belangrijke technische veranderingen teweeg brengt. Indien het geen negatieve effecten heeft op de gebruikerservaring op de website, kunt u het beste nog steeds ‘301 redirect’ gebruiken.

Een canonieke link die naar zichzelf wijst: verstandig of niet?
We hebben net een niet canonieke pagina gelinkt naar de hoofdpagina. Dit is het meest gebruikelijk, maar is het ook mogelijk om een canonieke html tag te gebruiken voor een pagina die naar zichzelf wijst? Seo-deskundigen hebben hier geen eenduidig antwoord op. Velen geven de voorkeur aan het plaatsen van een canoniek link element op elke pagina. Dit is ook het advies van Google. Een verwijzende rel link naar de pagina toont aan de zoekmachines dat deze pagina originele inhoud bevat, met veelal als gevolg dat de bots u minder snel laag zullen klasseren. Indien u dit niet zelf doet, kunnen andere webmasters de rel=canonical op hun eigen website plaatsen en informatie van uw website daar naar doorlinken. Met als gevolg dat u wordt ‘gestraft’ voor duplicate content. Dat is uiteraard niet prettig wanneer deze inhoud in eigen beheer is ontwikkeld.

Beschikt u over verschillende websites met inhoud van ongeveer dezelfde aard, dan kunt u ook een rel=canonical richten naar het domein dat u wilt laten ranken. Dit zijn de zogeheten cross-domain canonieke links. U kunt dus informatie verschaffen aan trouwe lezers op de ene website, terwijl de andere website kan profiteren van de link-juice.

Veelgemaakte fouten bij het plaatsen van een rel=canonical
Het gebruik van een canonieke link kan zeer nuttig zijn in het schrijven van html-codes, maar wees wel voorzichtig. Een verkeerd geplaatste canonieke link kan grote gevolgen hebben voor uw website. Hieronder worden de meest voorkomende fouten benoemd, zodat u hierop voorbereid bent. 

- Maakt de website gebruik van paginanummers? Verwijs een rel=canonical link op pagina 2 niet naar pagina 1, maar naar pagina 2. Als u naar pagina 1 linkt, dan indexeren de zoekmachines niet de links op de andere pagina’s

- Maak de rel links specifiek en gebruik ook de relatieve protocol links. Integreer dus ook het https/http-deel

- Laat de rel=canonical naar de juiste en volledige domeinnaam doorverwijzen

- Meerdere canonieke rel links toekennen aan één pagina wordt afgeraden omdat zij afbreuk doen aan de seo van de website

- Volledig irrelevante content via de rel tag laten verwijzen naar een pagina die u graag hoog in de ranking wilt laten komen is wel mogelijk, maar wanneer de zoekmachine hier achter komt is er een grote kans dat u niet meer terug te vinden bent bij de bovenste zoekresultaten. Bij Google staat relevantie hoog in het vaandel, dus het is wellicht geen goed idee om te proberen dit te omzeilen.

Rel=canonical versus de sociale netwerken
De canonieke rel tag kan ook gebruikt worden op Twitter, Google+ en Facebook, maar dit kan mogelijk leiden tot vreemde situaties. Wanneer op bijvoorbeeld Facebook een url wordt gedeeld die doorgelinkt is naar een canonieke pagina, dan wordt de canonieke pagina zelf gedeeld. Wanneer u een ‘Vind ik leuk’-knop op een pagina zet die via een rel tag naar een canonieke pagina linkt, worden ook de ‘Vind ik leuk’-aantallen van de canonieke url weergegeven. En niet de aantallen van de pagina die u daadwerkelijk wilde delen. Dit principe werkt zo op de meeste sociale netwerken, dus kijk hiermee uit.

Romano Groenewoud is seo-specialist bij SEOgeek.