Twinkle | Digital Commerce

Apple betaalt consument terug om prijsafspraken

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:04

Apple betaalt consumenten uit die tussen 2010 en 2012 een e-book kochten bij één van de vijf grote uitgevers in de Verenigde Staten. Het techbedrijf is schuldig bevonden aan het maken van prijsafspraken, ten nadele van concurrenten als Amazon.

De uitgevers spanden samen met Apple om de prijs van e-books kunstmatig hoog te houden, oordeelde een rechter. Uitgevers konden via een opgezet systeem zelf de prijs van de digitale boeken bepalen, waardoor bijvoorbeeld Amazon niet op prijs kon concurreren met Apple.

400 miljoen dollar
Consumenten die in de periode van 1 april 2010 tot 21 mei 2012 een e-book kochten via iTunes, Amazon, Kobo en Barnes & Noble krijgen nu automatisch 6,93 dollar voor elke New York Times bestseller en 1,57 dollar voor andere exemplaren op hun rekening gestort. Apple moet consumenten in totaal 400 miljoen dollar betalen.

Amazon’s zonden
Amazon is op de Amerikaanse boekenmarkt én daarbuiten ook niet bepaald een lieverdje. Het bedrijf kreeg in het verleden meerdere malen onderzoekers achter zich aan vanwege zijn dominantie op de (e-)boekenmarkt. Veel uitgevers dienen bijvoorbeeld akkoord te gaan met Amazon’s veel lagere boekenprijs om op Amazon.com te kunnen verkopen.