Twinkle | Digital Commerce

PostNL wil kwaliteit verhogen met vaste werknemers

2017-05-27
180101
  • 1:10

PostNL neemt nieuwe bezorgers voortaan alleen nog maar in vaste dienst. Het post- en pakketbedrijf wil hiermee een andere vorm van dienstverlening bieden aan klanten. Zelfstandigen mogen zzp’er blijven, maar deze poel wordt niet meer uitgebreid.

Dat zegt directeur Herna Verhagen tegen de Volkskrant. Volgens haar zal de bezorger de komende jaren steeds meer bij de consument thuiskomen. Ondanks dat zzp’ers volgens Verhagen kwalitatief goed werk leveren, wil PostNL dit serviceniveau verhogen met eigen werknemers.

Stabiliteit nodig
Verhagen: 'We plaatsen een wasmachine en nemen de oude weer mee. Een consument wil dat één keer per week zijn koelkast gevuld gaat worden. Dat zijn logische werkzaamheden voor pakketbezorgers. Dan heb je een bepaalde stabiliteit nodig, een groep mensen die hoge kwaliteit leveren.'

Schijnzelfstandigheid
PostNL hoopt met nieuwe vaste werknemers en zzp’ers die in vaste dienst zijn gekomen - inmiddels zo’n 10 procent van de zelfstandigen - een eind te maken aan het conflict rond de schijnzelfstandigheid van bezorgers. PostNL is inmiddels twintig keer voor de rechter gedaagd om de constructie, waarbij zzp’ers onder andere geen pakketten voor concurrenten mochten vervoeren. In ruim de helft van deze rechtszaken kreeg PostNL gelijk.

30 miljoen euro
Volgens de FNV bespaarde PostNL jaarlijks 30 miljoen euro met zijn zzp-constructie. Nu worden miljoenen euro’s gepompt in de nieuwe dienstverlening.