Twinkle | Digital Commerce

‘Grootste in witgoed worden met CoolblueBezorgt’

2017-05-27
180101
  • 1:52

Door de toevoeging van een eigen bezorgdienst krijgt Coolblue een plek in alle fasen van het orderproces, om te beginnen in witgoed en andere grote producten. Pieter Zwart sluit niet uit dat Coolblue ook kleinere producten zelf gaat bezorgen. ‘We kijken continu hoe we klanten beter blij kunnen maken.’
 
Tekst: Arjan van Oosterhout
 
Twinkle sprak met ‘eindbaas’ Zwart over CoolblueBezorgt, de eigen bezorgdienst die vandaag officieel wordt uitgerold.

Waar bezorgen jullie vanaf vandaag?
‘In hele grote delen van Brabant en een klein deel van Limburg. Maar die olievlek wordt met de dag groter. Er zijn ook al blauwe busjes in Rotterdam gesignaleerd. Eind dit jaar willen we bezorgen in bijna heel Nederland.’

Allemaal vanuit jullie distributiecentrum in Tilburg?
‘Vandaag de dag wel. Maar het is niet zo logisch om een wasmachine straks vanuit Tilburg naar een klant in Groningen te brengen. Een tussenstationnetje is dan efficiënt, noem het een hub. Wij kunnen ook rekenen.’

Gaat het alleen om witgoed?
‘De dienst is gemaakt voor de bezorging van producten door twee mensen, de XXL-categorie: groot en zwaar. Het gaat dus niet alleen om witgoed, maar bijvoorbeeld ook om buitenkeukens en trampolines. Maar in de praktijk zullen vooral wasmachines, drogers, koelkasten, vriezers en vaatwassers worden bezorgd.’

Je hebt aangegeven dat jullie kosten kunnen besparen met CoolblueBezorgt. Hoeveel scheelt het?
‘Onze main drive is klanttevredenheid. Niemand gaat een wasmachine van 65 kilo zelf halen. Coolblue wil graag de leider in witgoed zijn, deze service (gratis next day delivery en aansluiting, AvO) past daarbij. Bij witgoedbezorging heb je te maken met een complex proces; je kunt zo’n apparaat niet even bij de buren afgeven. Het is een integraal onderdeel bij de aankoop van een witgoedproduct, een onderdeel dat wij nu ook voor onze rekening nemen.’

Van welke logistieke partijen nemen jullie werk uit handen?
‘Dat is volgens mij niet zo relevant. In totaal hebben we negen partners voor de verschillende logistieke stromen.’

Willen jullie op termijn ook kleinere artikelen dan de XXL-categorie gaan bezorgen?
‘We kijken continu hoe we klanten beter blij kunnen maken.’

Jullie opslagcapaciteit in Tilburg wordt ruim verdubbeld. Komen er ook producten van andere webwinkels te liggen, zoals bij Bol.com het geval is?
‘Daar zien we niet mee bezig.’


Gerelateerde artikelen: