Twinkle | Digital Commerce

‘Tokenization wordt bepalend in moeiteloos winkelen’

2017-05-27
180101
  • 1:53

‘We beginnen eindelijk te begrijpen wat tokenization allemaal voor de betaalmarkt kan doen’. Dat zegt Ivo Luijendijk, head of pre-sales & bid management bij Worldline. ‘Nu kunnen we veilig en efficiënt banksystemen aan winkelsystemen gaan koppelen, dat levert interessante mogelijkheden op’.

Luijendijk is keynote speaker op het tiende Online Betaal Congres op 8 maart. In zijn presentatie legt hij uit welke mogelijkheden retailers hebben met tokenization, nu en in de nabije toekomst.

Veilig online betalen
Tokenization is een technische oplossing voor het beveiligen van bijvoorbeeld mobiele betalingen, door het versleutelen van de klant z’n betaalgegevens. ‘Het resultaat is een token, wat niet herleidbaar is tot de oorspronkelijke gegevens en daardoor niet interessant is voor dieven’, zegt Luijendijk. ‘Zowel de transactie als de systemen van de bedrijven zijn daardoor niet meer interessant om te hacken.

Identificatie
Tokenization is volgens Luijendijk internationaal een goed gevestigd begrip. Met name als technisch hulpmiddel voor het beveiligen van creditcardtransacties, waar tokenization oorspronkelijk voor bedacht is. ‘Het wordt ook al als hulpmiddel voor het uitwisselen van bankrekening- en identificatiegegevens gebruikt’, legt hij uit.

Seamless customer journey
‘Het is ook een snelle en veilige manier om informatie over de identiteit van de consument uit te wisselen tussen systemen’, zegt Luijendijk. ‘Hierdoor kan de consument persoonlijker bediend worden en wordt winkelen gemakkelijker. Het is de toekomst van, heel kort gezegd, moeiteloos winkelen. Een seamless customer journey’.

Wetgeving nog niet rond
De komende jaren breiden de mogelijkheden voor het gebruik van tokens verder uit. ‘Technisch is het al mogelijk om het winkelsysteem aan een banksysteem te koppelen’, aldus Luijendijk. ‘Zo kunnen klanten bijvoorbeeld boodschappenlijstjes maken en de producten op dat lijstje direct aanschaffen met hun opgeslagen betaalgegevens. Individueel doen banken al mee aan deze nieuwe ontwikkeling, maar dit gebeurt op kleine schaal. In 2018 komt er een wet - PSD2 - die banken verplicht om dit mogelijk te maken. Het is dus nog even wachten, maar we gebruiken die tijd om nu al revolutionaire toepassingen voor retailers te ontwikkelen.’

__________

Online Betaal Congres
De tiende editie van het Online Betaal Congres vindt plaats op dinsdag 8 maart aanstaande in Houten. Op het programma staan behalve Luijendijk sprekers van onder andere Alipay, Bol.com, Betaalvereniging Nederland, Holland Fintech, contentpartner Innopay, medeorganisator Thuiswinkel.org en Trendbox.
__________