Makro gooit het over een andere boeg en wil de stekker uit zijn webwinkel trekken. De b2b-verkoper transformeert zijn zeventien filialen de komende drie jaar tot een ‘marktplaats’ voor kleine ondernemers en verkoopt straks ‘via een apart kanaal’ online alleen nog aan horecaondernemers.
‘We stoppen met e-commerce en richten ons op de winkels’, aldus directeur Kef van Helbergen in een interview met RtlZ. Hij ontkent niet dat online steeds belangrijker wordt. ‘Wij zijn alleen van mening dat er naast online, ruimte is voor fysieke verkoop. Omdat dat een andere vorm van verkopen is dan het internet’.
E-commerce en online
Een woordvoerster van Makro vertelt aan Twinkle dat de keten een onderscheid maakt tussen ‘e-commerce’ en ‘online’. ‘We spelen in op de behoeftes van kleine ondernemers’, zegt zij. ‘Daarom richten we onze winkels nu in op thema’s en op beleving. Dat betekent dat naast de mogelijkheid om producten in te kopen, je als ondernemer straks bij ons kunt werken, vergaderen en netwerken. We verkopen straks alleen nog digitaal aan horecaondernemers, maar dat gebeurt via een apart kanaal’.
Zeshonderd banen geschrapt
Voor de transformatie wordt 50 miljoen euro uitgetrokken, zeshonderd van de drieduizend banen worden geschrapt. Van Helbergen zegt dat de nieuwe, bredere strategie nodig is om een gezond bedrijf te creëren. ‘We willen een groot aantal kleine ondernemers aan ons binden en een inspirerende plek worden waar zij graag naartoe komen om te werken of elkaar te ontmoeten. Het is een plan. Ik sta daar persoonlijk volledig achter’.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Makro verkoopt online alleen nog aan horecaondernemers
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.