Retail is een zorgenkindje, al jaren. 'Komt door internet', wordt er dan geroepen. 'V&D heeft de online boot gemist. V&D is niet met zijn tijd meegegaan. V&D zit in het middensegment, alleen winkels in het lage en hoge segment doen het nog goed.' Volgens mij is er meer en/of iets anders aan de hand.
Er is geen schaarste in aanbod meer. Een merk kun je op meerdere plaaten in hetzelfde winkelcentrum kopen. Het is het hele jaar door uitverkoop, er is al jarenlang een prijzenoorlog aan de gang. Nederland staat in de top van retailmeters per inwoner. De leegstand nam ieder jaar toe en desondanks blijven er retailmeters bij komen. Daar komt het aanbod van de webwinkels nog eens bovenop.
Huurprijzen
Veel winkels zitten aan hoge huurprijzen vast via langdurige contracten, een verhuizing is vaak een te grote investering. Hoge huurprijzen die ontstaan zijn in een tijd toen het hebben van een winkel op die locatie nog borg stond voor voldoende omzet om deze huurprijzen op te brengen. Toen winkelruimte schaarser was. Toen er nog geen online winkels waren. Er zijn vele retailmeters bijgekomen. Er is leegstand. Toch blijven de huren kunstmatig hoog. Omdat een verhuurder liever 2 van de 10 panden leeg laat staan dan de huurprijs 25 procent te laten dalen.
Parkeren en andere ongemakken
Je zou verwachten dat hoe hoger de huurprijzen, hoe aantrekkelijker het is voor de consument om er naar toe te gaan. Doch Rotterdam heeft jarenlang mensen weggejaagd met chip-parkeren en een eigen ov-chipkaart. Bij het drukke stukje tussen Hema en V&D word je besprongen door verkopers die je het NRC, HelloFresh of een abo op een goed doel proberen aan te smeren. Verkopers die niets betalen voor de retailmeter waarop ze staan, verkopers waar je niet naar op zoek was en waar je tijd aan kwijt bent terwijl de parkeermeter doorloopt.
Personeel
V&D had nog een ouderwets personeelsbestand met veel goed opgeleide en oudere werknemers vallend onder een CAO. Daar tegenover staan de winkels met oproepkrachten, zzp'ers, jeugdloners, prestatieloon, werkervaringsplaatsen et cetera. Flexibele arbeid die mogelijk is omdat er een overaanbod van gegadigden is.
Het moderne geld verdienen
Het is een rare tijd. Bedrijven als Zalando en Amazon voor wie winst maken geen doel lijkt te zijn. Ook niet op de lange termijn. Die geld op halen door te cashen op de beurs, die belasting ontwijken, die hun personeel uitbuiten. Met veel reclame, gratis verzenden en retourneren, lange retourtermijn, achteraf betalen (18,5 miljoen onbetaald in één kwartaal!) komen ze tot ronkende èn groeiende omzetcijfers. Omzet die foetsie is zodra de consument moet betalen wat het kost. Omzet die afgesnoept wordt van winkels die wel hun geld moeten verdienen met de handel.
V&D is overgenomen door investeerders, die een goocheltruc hebben uitgehaald door het onroerend goed te verkopen en terug te huren. Terwijl het onroerend goed er nu juist voor zorgde dat V&D niet veel eerder over de kop is gegaan.
Consumenten
Je kunt het de consument niet kwalijk nemen. Die gaat waar het het goedkoopste is. Of wat het makkelijkste uitkomt. De consument heeft geen benul meer van wat het allemaal kost. Er is geen loyaliteitsgevoel meer voor de verkoper omdat het elders wèl onder de kostprijs kan. Sommige consumenten laten een schoenenverkoper twee keer naar het magazijn lopen en als de schoen past kijken ze op hun mobieltje of 'ie online goedkoper te krijgen is. Totdat die gratis pasgelegenheid failliet gaat en de webwinkels zelf voor pasgelegenheid moeten gaan zorgen.
Wetgeving
De wetgeving inzake bescherming van de online kopende consument is nadelig voor de stenen- èn webwinkel. Een webwinkel is wettelijk verplicht om het volledige aankoopbedrag inclusief de verzendkosten terug te geven aan de consument. Voor consumenten een argument minder om het product in het echt te bekijken en te passen in een stenen winkel. Voor webwinkels nadelig omdat consumenten sneller, te impulsief, zonder te passen, tot aankoop overgaan en daardoor meer retourneren.
Organisatiestructuur
Alle winkels van V&D zijn failliet, inclusief de goed draaiende. Omdat er in de top iets misgaat. Winkels zouden moeten samenwerken i.p.v. centraal aangestuurd worden. Lees het boek 'Nooit af', waarin helder het verschil uitgelegd wordt tussen een spin en een zeester. Een spin gaat dood als zijn kop eraf gaat. Een zeester heeft geen kop, poten kunnen opnieuw aangroeien, en een zeester leeft zelfs nog voort als 4 van de 5 poten eraf zijn. Horecabedrijf Van der Valk heeft vermoed ik een zeesterstructuur.
Tussenhandel
Als je geldgegoochel buiten beschouwing laat is ondernemen 'geld verdienen door waarde toe te voegen'. Tussenhandel, inkopen en doorverkopen wat V&D doet, zal verdwijnen omdat met de komst van internet iedereen de groothandel kan vinden. 'Handelen is iets weten wat anderen niet weten' gaat niet meer op.
Een winkel voegt waarde toe door klanten te ontvangen in een verwarmd pand waar de producten bekeken en gekocht kunnen worden, door een etalage in te richten, door klanten te woord te staan en te adviseren, een pasgelegenheid te bieden, het product af te rekenen, een kadootje in te pakken enz. Een leverancier kan gebruik maken van deze diensten en zijn producten onderbrengen in een winkel. Producten blijven eigendom van de leverancier totdat ze zijn verkocht. Ben je gelijk van het probleem af dat een winkel met voorraad blijft zitten omdat de buurman tegen inkoopprijs hetzelfde artikel in de uitverkoop heeft gedaan. Of dat je als leverancier blijft zitten met een onbetaalde rekening. V&D was toch al een eindje hiermee op weg had ik de indruk.
Concurrentie
Primark en Action doen niet aan dure marketing als tv-spotjes, hebben geen geldslurpende webwinkel, zitten niet op de duurste locaties (of wèl, maar weten als trekpleister korting te bedingen op de huur). En mede daardoor zijn ze qua prijs/kwaliteit zo aantrekkelijk dat klanten gratis reclame voor ze maken. Bovendien zijn het geen tussenhandelaars. Ze kopen rechtstreeks in bij de producenten. Waarom de Primark zo goedkoop kan zijn.
E-commerce
Mee willen doen aan e-commerce terwijl je al een stenen winkel hebt. Het is de omgekeerde wereld. V&D heeft begin november 2015 zijn webwinkel nog compleet vernieuwd. Terwijl webwinkels ondertussen alles uit de kast halen om zo snel mogelijk te leveren en de klant het zo makkelijk mogelijk maken door bij afhaalpunten opties aan te bieden als pashokjes en gelijk retourneren. Bij een stenen winkel kun je sowieso het product per direct meenemen! Je hoeft niet eens van te voren te bestellen èn betalen voordat je wat kunt passen.
Nog geen vijfde deel wordt online verkocht (ik zie een percentage variërend tussen de 5 en 19 procent, het zal afhankelijk van het type product wezen). De grote online spelers maken nauwelijks winst:
Het enige wat een stenen winkel online zou kunnen doen is etalage (laat zien wat je verkoopt), extra voorraad en producten die sowieso besteld moeten worden (gordijnen, fotoproducten, catering). Thuis kunnen klanten alvast kijken naar de nieuwe collectie. Als in de winkel het product in jouw maat of kleur niet op voorraad is, dan kun je het afrekenen en stuurt de leverancier het rechtstreeks naar je toe.
Kortom
Mijn tips voor V&D: geen geldslurpende webwinkel naast een stenen winkel. Niet inzetten op service en beleving als je iets verkoopt dat een ander ook verkoopt omdat de klant koopt waar het het voordeligst is. Spullen verkopen die een ander niet verkoopt. Afspreken met de leverancier dat je een dienstverlener wordt in plaats van een handelaar die inkoopt en verkoopt. En wachten totdat klanten weer willen (moeten) betalen wat het kost. Daarvoor hoeven alleen de onder de kostprijs leverende toko's failliet voor te gaan. Maar zolang daar van buitenaf geld in wordt gepompt...
Deze bijdrage verscheen eerder op Kijkenietkope.nl.
Ik zie bovenstaande afbeelding hier en daar opduiken. Gemaakt door iemand die online graag negatief afschildert. Kijk in de KvK-gegevens en je ziet dat Wehkamp winst maakt.
@Jan-Joost Denk dat je gelijk hebt. ;) Juist Wehkamp (alle RFS-webshops) is volgens mij altijd winstgevend geweest. Ook Coolblue & bol.com claimen elk jaar winstgevend te zijn. Zalando was in 2014 winstgevend, 2015 de eerste twee kwartalen, 3e kwartaal was omzetgroei maar winstdaling. Ik verwacht dat het met de feestdagen wel weer goed heeft gedraaid.
Of ze ethisch zijn naar de markt en consument is bij sommige spelers misschien twijfelachtig maar je kunt niet ontkennen dat de strategie van veel aanbod en service voor weinig geld voor veel online spelers nou eenmaal goed werkt.
Klopt heren wat betreft die afbeelding. Ik heb ook even getwijfeld over die grafiek omdat ik het liever heb over harde gepubliceerde cijfers. Liever heb ik het helemaal niet over cijfers :-) Dit stukje kwam voort uit ergernis over adviezen die V&D in het verleden heeft gekregen. Gratis afhalen in de winkel bijvoorbeeld.
Coolblue en Wehkamp ben ik niet mee bekend.
Bol zit in Ahold concern en ik lees daar o.a. verhaal over dat marketing voor Bol betaald wordt uit de winst van een andere tak. Èn ik zie bij mijn postNL-punt veel retouren van Bol.
Zalando heeft even gegoocheld met de cijfers http://925.nl/archief/2014/10/01/koers-zalando-stort-in-duuuh/ vlak voordat ze naar de beurs gingen, maar draait nu weer volop verlies http://twinklemagazine.nl/weblog/2016/01/heeft-online-retail-dan-wel-de-toekomst/index.xml
http://twinklemagazine.nl/nieuws/2014/10/hans-beukhoven-bol.com-maakte-zoveel-verlies/