Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp: mobiel aandeel in kerstverkopen verdubbeld

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:13

Wehkamp meldt dat 44 procent van de kerstaankopen in zijn online warenhuis deze dagen wordt gedaan op tablets en smartphones. Het aandeel is precies twee keer zo groot als vorig jaar. Het belang van de smartphone verdriedubbelde zelfs.

De meeste Wehkamp-aankopen van feestkleding, kerstcadeaus en -decoratie worden nog altijd gedaan (lees: afgerond) op pc’s en laptops, maar zeer waarschijnlijk is dat voor het laatst. Het mobiele aandeel in de transacties verdubbelde van 22 naar 44 procent in één jaar tijd, laat Wehkamp desgevraagd weten aan Twinkle. Een ‘mobiel meerderheidsbelang’ in 2016 ligt in de rede.

Opmars smartphone
De smartphone is aan een enorme opmars bezig; Wehkamp maakt niet specifiek hoe groot het belang daarvan is op de totale kerstverkoop, wel dat het aandeel 200 procent hoger ligt dan vorig jaar. Dat komt neer op een verdriedubbeling. Ter vergelijking: vorig jaar was de groei van het aandeel nog ‘maar’ 70 procent.

‘Drukste dag ooit’
Ook andere grote webwinkels brachten in deze donkere dagen berichten naar buiten over hun verkopen. Voor Bol.com was gisteren de drukste dag in de geschiedenis, althans tot nu toe. Coolblue laat weten vandaag de meeste drukte in zijn dc’s te verwachten. Uit het persbericht: ‘Vandaag vertrekken er zestig vrachtwagens met pakketjes (drie keer meer dan op een gemiddelde dag) uit twee magazijnen richting de sorteercentra van de vervoerders.'