Twinkle | Digital Commerce

‘Supermarkt merkt e-commerce effect ook indirect’

2017-11-08
180101
  • 1:40

Veel fysieke retailketens in de non-food hebben het zwaar, onder andere door de groei van de online bestedingen. Als de surseances van Macintosh, V&D en DA leiden tot extra leegstand, kan dit ook de fysieke supermarkten raken.

Dat schetst ING Economisch Bureau in een nieuw rapport (pdf) over supermarkten. Centrale boodschap: de supers moeten hun dienstverlening uitbreiden om consumenten te blijven binden en boeien.

Online boodschappen
Onder het kopje ‘online naar next level’ staat ING Economisch Bureau allereerst stil bij de groei van online boodschappen doen as such. Verwezen wordt naar novembercijfers van GfK, waaruit bleek dat consumenten 2,7 procent van hun boodschappenbudget op internet besteden, versus 1,7 procent in november vorig jaar. Bij de supermarkten zelf liep het webaandeel op van 0,7 naar 1,6 procent. ‘Onze verwachting is dat online blijft groeien richting een omzetaandeel van 10 tot 15 procent in 2025’, schrijft ING.

Direct en indirect effect
De online taart wordt tegenwoordig in steeds meer stukken verdeeld; behalve bijna alle fysieke supermarktketens hengelen ook websupermarkten als Picnic en maaltijdboxaanbieders als HelloFresh naar de boodschappeneuro van de klant. De supermarkten hebben echter ook te maken met een ander effect van e-commerce, dat hen indirect raakt volgens ING Economisch Bureau. Daarbij gaat het niet om food, maar juist om non-food.

Uit het rapport: ‘Veel non-food winkeliers rondom supermarkten zien een steeds groter deel van de omzet in hun branche via e-commerce gaan. Ondanks het huidige bredere herstel in de detailhandel hebben veel fysieke winkels in non-food retail het zwaar. Wanneer dat leidt tot afnemende passantenstromen en hogere leegstand kan dit ook supermarkten raken.’

Probleem van de toekomst
Veel beleidsmakers zien in de komst van een nieuwe supermarkt een uitweg voor kwakkelende winkelgebieden, maar ING tekent aan: ‘Die oplossing van nu kan leiden tot een overschot aan supermarktmeters en daarmee het probleem van de toekomst zijn.’

Lees ook: