Wie op dit moment in een redesign-traject zit, kent allicht de term mobile first. Je begint het ontwerpproces met een concept voor het mobile device en daaruit volgt de vormgeving voor de desktops, laptops en tablets. Maar volgen die designs voor tweede, derde en vierde apparaten wel?
Tekst: Reinout Wolfert / Beeld: Twinkle/BBP Media
Het mobile first denken is, vanuit de theorie, een mooie gedachte. Mobiel werd vaak vergeten, maar steeds meer gebruikt, dus klinkt het als een prima plan om te starten met het ontwerp voor mobiel. Er kleeft alleen een keerzijde aan deze insteek.
Fase twee
Het heeft waarschijnlijk niks met het idee zelf te maken, maar met de beperkte instelling van de personen die het moeten uitvoeren. Het lijkt erop dat we niet in staat zijn om meerdere dingen tegelijk te doen. We verzanden in één ontwerp en komen daar niet meer uit, waardoor dat ene design voor mobiel maar direct de oplossing is voor alles. Of, wat ook zou kunnen, het ontbreken van budget is de reden waarom fase twee: het desktop second idee, nooit meer van de grond is gekomen.
Reusachtige knoppen
Het valt me namelijk op dat steeds meer sites op mijn desktop en laptop eruitzien alsof ik naar een ultragrote mobiele site zit te kijken. Mijn cursor verdwijnt in de reusachtige knoppen en mijn vingers voelen aan als dikke picanto’s. De site is niet gemaakt voor mijn schlemielige cursor, maar voor vingers die gebruikmaken van een veel kleiner schermpje. Eigenlijk bereiken we een punt dat we het tegenovergestelde krijgen van wat we hadden. Geen ultrakleine website op een nog kleiner schermpje, maar een reuzensite op een groot scherm. Beide zijn, denk ik, niet wat we moeten willen.
Hamburgermenu's
Het kan, maar laten we het vooral testen, niet zo zijn dat deze mobile first site een desktop conversion hero is. Dit moet geld kosten! De ruimte op het scherm wordt niet optimaal gebruikt. Navigatie verdwijnt in hamburgermenu’s, teksten worden zo groot dat je ze op drie meter afstand nog kunt lezen en werkelijk alles moet in vlakken of tegels gezet worden. Want ‘dan druk je niet zo snel mis’.
Laten wij, en daarmee bedoel ik iedereen die zich op dit moment aangesproken voelt, proberen om te blijven ontwerpen voor verschillende schermen. Laat je niet inpakken met enkel mobile first, maar maak je hard voor desktop second en wellicht laptop third en watch fourth.
Dit artikel is geschreven door Reinout Wolfert, freelance conversiespecialist voor het online analyse en optimalisatie platform Webanalisten.nl. Het stuk verscheen eerder in Twinkle 10-2015.
Als conversiespecialist snap ik je gedachtegang echter is dat een moment-opname waarbij je uit gaat dat de massa op de ouderwetse desktop blijft browsen..
Steeds meer nieuwe devices maken gebruik van hogere resoluties en grotere schermen die alleen nog maar werken via touch. Zeker met de komst van 3D touch slaat dit een nieuwe weg in.
De juiste verhoudingen per device en resolutie zijn nog niet dit-je-dat binnen de meeste responsive designs waardoor het buiten verhouding lijkt maar dit zal langzaam aan steeds beter worden getweaked.
Al dit staat overigens geheel los van Mobile First. Mobile First staat niet voor het mobiele design doortrekken naar Desktop maar is meer een Content Marketing gedachte waarbij je goed nadenkt welke content daadwerkelijke van belang is..
Ik kan me vinden in de constatering van Pim dat Mobile First een groot component van content marketing in zich draagt. Juist op smartphones is het soms puzzelen hoe je de tablet en desktop content zo indeelt waardoor de smartphone informatie en content optimaal doorvertaald wordt vanuit (cross device) user experience perspectief.
Sowieso heeft de ux designer m.i. rekening te houden met de vertaling van schaalgroottes en wijze van gebruikers navigatie (vinger/pointer, etc) over de devices heen. Een knop wordt niet X keer groter omdat het scherm van de desktop X keer groter is dan het oorspronkelijke smartphone scherm waarvan deze is doorvertaald.
Je stelling te stoppen met Mobile First denken vanwege "...de beperkte instelling van de personen die het moeten uitvoeren. Het lijkt erop dat we niet in staat zijn om meerdere dingen tegelijk te doen." en anderzijds een budget kwestie vind ik een drogreden. Het impliceert dat je als gevolg van tekortkomingen in je organisatie zoals skills, capabilities en budgetplanning, je consessies doet aan de wijze waarop je je content presenteert aan je bezoeker en noodgedwongen op zoek gaat naar alternatieven.
Zo eens met dit verhaal, ik erger me al maanden aan die kale lege designs op m'n imac!
Ik ben benieuwd hoe de schrijver van dit verhaal concludeert dat de sites waar hij zo'n hekel aan heeft door 'mobile first design' zo ontstaan zijn. Heeft hij de ontwerpers gesproken? Sowieso is het niet plaatsten van links naar sites die volgens hem 'eruitzien alsof ik naar een ultragrote mobiele site zit te kijken' een zwaktebod. Het zijn teveel aannames om een goed onderbouwd verhaal te zijn.
Als http://www.webanalisten.nl/ met mobile first oogpunt ontworpen was, was het misschien niet zo'n drukke, onoverzichtelijke site geworden waar het op UX gebied hier en daar goed mis gaat (grijze nieuwsbrief balk bovenaan, werkelijk??)