Twinkle | Digital Commerce

Stop met mobile first

2017-05-27
180101
  • 2:06

Wie op dit moment in een redesign-traject zit, kent allicht de term mobile first. Je begint het ontwerpproces met een concept voor het mobile device en daaruit volgt de vormgeving voor de desktops, laptops en tablets. Maar volgen die designs voor tweede, derde en vierde apparaten wel?

Tekst: Reinout Wolfert / Beeld: Twinkle/BBP Media

Het mobile first denken is, vanuit de theorie, een mooie gedachte. Mobiel werd vaak vergeten, maar steeds meer gebruikt, dus klinkt het als een prima plan om te starten met het ontwerp voor mobiel. Er kleeft alleen een keerzijde aan deze insteek.

Fase twee
Het heeft waarschijnlijk niks met het idee zelf te maken, maar met de beperkte instelling van de personen die het moeten uitvoeren. Het lijkt erop dat we niet in staat zijn om meerdere dingen tegelijk te doen. We verzanden in één ontwerp en komen daar niet meer uit, waardoor dat ene design voor mobiel maar direct de oplossing is voor alles. Of, wat ook zou kunnen, het ontbreken van budget is de reden waarom fase twee: het desktop second idee, nooit meer van de grond is gekomen.

Reusachtige knoppen
Het valt me namelijk op dat steeds meer sites op mijn desktop en laptop eruitzien alsof ik naar een ultragrote mobiele site zit te kijken. Mijn cursor verdwijnt in de reusachtige knoppen en mijn vingers voelen aan als dikke picanto’s. De site is niet gemaakt voor mijn schlemielige cursor, maar voor vingers die gebruikmaken van een veel kleiner schermpje. Eigenlijk bereiken we een punt dat we het tegenovergestelde krijgen van wat we hadden. Geen ultrakleine website op een nog kleiner schermpje, maar een reuzensite op een groot scherm. Beide zijn, denk ik, niet wat we moeten willen.

Hamburgermenu's
Het kan, maar laten we het vooral testen, niet zo zijn dat deze mobile first site een desktop conversion hero is. Dit moet geld kosten! De ruimte op het scherm wordt niet optimaal gebruikt. Navigatie verdwijnt in hamburgermenu’s, teksten worden zo groot dat je ze op drie meter afstand nog kunt lezen en werkelijk alles moet in vlakken of tegels gezet worden. Want ‘dan druk je niet zo snel mis’.

Laten wij, en daarmee bedoel ik iedereen die zich op dit moment aangesproken voelt, proberen om te blijven ontwerpen voor verschillende schermen. Laat je niet inpakken met enkel mobile first, maar maak je hard voor desktop second en wellicht laptop third en watch fourth.

Dit artikel is geschreven door Reinout Wolfert, freelance conversiespecialist voor het online analyse en optimalisatie platform Webanalisten.nl. Het stuk verscheen eerder in Twinkle 10-2015.