Op Cyber Monday zullen webshoppers in de VS samen voor het eerst meer dan 3 miljard dollar uitgeven online, verwacht comScore. Daarmee wordt aanstaande maandag de drukste dag in de Amerikaanse webwinkelgeschiedenis tot dan toe.
ComScore maakte deze week traditiegetrouw zijn verwachtingen bekend voor het Amerikaanse online holiday shopping season.
Cyber Monday
Cyber Monday werd tien jaar geleden in het leven geroepen als online antwoord op Black Friday, de dag na Thanksgiving Day waarop Amerikaanse retailketens traditiegetrouw uitverkoop houden. Was Cyber Monday vorig jaar goed voor meer dan 2,5 miljard dollar omzet, dit jaar zal de grens van 3 miljard worden gepasseerd volgens comScore.
Mobiele opmars
De afgelopen vijf jaar bleek Cyber Monday al de drukste webwinkeldag van het jaar in de VS. Voor het hele lopende holiday shopping season verwacht comScore een totale webwinkelomzet van ruim 70 miljard dollar, 14 procent meer dan vorig jaar. In de tabel is te zien dat de groei grotendeels te danken is aan de opmars van verkopen op tablets en smartphones (plus 47 procent).
Singles’ Day
Overigens halen de Amerikaanse bedragen op topdagen het niet bij de omzetvolumes op Singles’ Day. Twee weken geleden rapporteerde alleen marktleider Alibaba al 14,3 miljard dollar aan inkomsten, in 24 uur. De vraag is gerechtvaardigd of dergelijke uitverkoopfestijnen bijdragen aan de economie; veel consumenten sparen beoogde aankopen op om hun slag te slaan als producten scherp zijn afgeprijsd, wat de gemiddelde marges drukt.
Ook topdrukte in Nederland
Ook webwinkeliers in ons land krijgen het de komende tijd drukker dan ooit, blijkt uit verschillende prognoses. Zo verwacht Thuiswinkel.org dat Nederlandse webwinkeliers 30 procent meer omzet boeken dan vorig jaar in de aanloop naar Sinterklaas. PostNL bezorgt in deze periode ruim een miljoen pakjes per dag bij Nederlandse webshoppers, de helft meer dan op ‘normale’ bezorgdagen. Vorig jaar boekte PostNL’s zijn bezorgrecord echter niet voor Sinterklaas, maar voor Kerstmis; op dinsdag 23 december 2014 werd 1.167.705 pakketten afgeleverd.
Lees ook: ‘Miljoenen Nederlanders kopen offline uit bezorgangst’ (26 november 2015)
Ook Cyber Monday zal net als Black Friday de komende jaren vaste prik worden in Nederland. Vorig jaar was de eerste keer dat er meer Black Friday deals online dan in de fysieke winkel werden verkocht, mede doordat er veel bestellingen van buiten de VS kwamen. Deze verschuiving naar digitaal en daarbij genomen dat Nederlanders veel over de grens bestellen (denk aan Amazon, ASOS, Dealextreme) maakt dat er al veel vraag was naar Black Friday voordat de Nederlandse (web)winkelier er mee aan de haal ging. Het is voor webshops nu makkelijk meevaren met de vraag naar Cyber Monday en Black Friday die al bestond bij de Nederlandse consument. Op Kortingscode.nl hadden we dit jaar meer dan honderd Black Friday kortingscodes en dat zal voor Cyber Monday ongetwijfeld weer hetzelfde zijn.