Blokker heeft een nieuw fulfilmentcenter geopend, speciaal voor Blokker.nl. Het magazijn in Gouda ‘faciliteert een enorme assortimentsuitbreiding’, aldus de winkelketen. Het online aanbod wordt vele malen groter dan het gemiddelde winkelassortiment.
Het beschikbare vloeroppervlak van Blokker’s nieuwe e-fulfilmentcenter bedraagt op dit moment 15.000 vierkante meter, maar het wordt nog uitgebreid tot 37.000 vierkant meter in maart volgend jaar. Het oude magazijn in Houten telde maar een zesde van dat aantal meters. Verder ter vergelijking: het vloeroppervlak van Wehkamp’s nieuwe magazijn beslaat 53.000 vierkante meter.
Endless aisle
‘De weg naar een betere ontsluiting van ons online assortiment ligt nu open’, verklaart Antoine Brouwer. Hij is managing director van Nextail, waarin de online activiteiten van de Blokker Holding een jaar geleden zijn gebundeld. ‘Met dit nieuwe fulfilmentcentrum zetten wij onze servicebelofte van de endless aisle, oftewel de digitale verlenging van ons fysieke winkelaanbod, extra kracht bij. En als de klant vóór 22.00 uur bestelt, kunnen wij de volgende dag leveren. Dat is goed nieuws voor de klant en een belofte die Blokker met trots doet.’
Assisted sales
Het assortiment van Blokker zal de komende tijd bijna verviervoudigen, tot 45.000 producten. Die zijn straks ook in steeds meer Blokker-winkels online te bestellen. Brouwer zei daar onlangs over tegen Twinkle: ‘We noemen het kiosken, maar het gaat om assisted sales. We geloven er niet zo in dat klanten zelf door het aanbod gaan bladeren, dat doen ze wel met de hulp van een winkelmedewerker.'
Insourcing
Op termijn kan Blokker meer dan twintigduizend weborders per dag verwerken in Gouda. De picking & packing is in handen van medewerkers van de keten zelf. 'Door zaken terug te halen, behouden wij de controle over ontwikkelingen en kosten’, laat supply chain-directeur Koen van Doorn optekenen. ‘Dat is de kern van ons beleid. Blokker.nl is de eerste grote omnichannel-retailer die dit doet. Hierdoor zijn wij flexibeler en bieden wij de klant meer service.’
Nextail
Blokker is het vlaggenschip van de Blokker Holding, waar ook onder andere Bart Smit, Big Bazar, Cook&Co, Intertoys, Leen Bakker, Marskramer en Xenos onder vallen. In Twinkle vertelde Antoine Brouwer onlangs dat voor verschillende formules wordt gewerkt aan een reserveeroptie. Ook doet Blokker de eerste ervaringen op met dynamic pricing, dat Brouwer eerder bij Media Markt introduceerde.
Robert Bohemen
Vorige week werd bekend dat winkelketen Blokker een nieuwe directeur formule & marketing krijgt in Robert Bohemen, nu nog in dienst bij de Bijenkorf.
Leuk om te lezen dat de ideeën uit mijn gesprek in 2007 met mijnheer Jaap Blokker nu eindelijk worden uitgerold. Wanneer gaat de grootste huishoudspeciaalzaak ook witgoed verkopen? Als Blokker écht serieus is, dan staat dit ook op de agenda.
Insourcen kan om meerdere redenen een goede zet zijn. Het argument echter dat met insourcen de controle over ontwikkelingen en kosten behouden blijven (en daarmee impliciet beweren dat dit bij outsourcing dus niet het geval is) is alles behalve een zekerheid. De juiste (!) outsourcingpartners kunnen dit ook faciliteren.
Jeroen.
Jammer dat elke keer als er ergens een artikel verschijnt over logistieke dienstverlening rondom ecommerce dat het duo Hans en/of Jeroen van de Firma WC-Eend Logistiek telkenmale WC-Eend Logistiek adviseren. Uitbesteden van logistiek is per definitie niet goedkoper, efficienter of beter. Er zijn genoeg cases bekend waarbij insourcing de beste keus is. PS: de door WC-Eend Logistiek gespeelde welles/nietes spelletjes zijn niet zo chique trouwens ;-)