Twinkle | Digital Commerce

Nordstrom: online aandeel 20 procent dankzij mobiel

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:21

De inkomsten uit e-commerce representeerden in het afgelopen halfjaar 19,9 procent van Nordstrom’s totale omzet, komend van 17,5 procent vorig jaar. De Amerikaanse retailketen zegt dat de groei voornamelijk door mobiel komt.

Nordstrom zag zijn online omzet via Nordstrom.com in het eerste halfjaar met 20,1 procent stijgen naar 1,105 miljard dollar. De inkomsten via NordstromRack.com en HauteLook stegen met 51 procent naar 234 miljoen dollar. Daarmee representeerde e-commerce in de eerste zes maanden 19,9 procent van de totale inkomsten, vorig jaar was dit nog 17,5 procent.

Winst
De overall netto omzet kwam met een groei van 9,5 procent uit op 6,714 miljard dollar. De winst was in de afgelopen periode 2,391 miljard dollar, zo’n 35 procent van de omzet.

‘Mobiel is kanaal van de toekomst’
Nordstrom ziet mobiel als het kanaal van de toekomst. Dat is ook niet zo gek; ongeveer 90 procent van de retailer’s klanten gebruikt mobiel op enig moment in de customer journey. Het bedrijf geeft geen omzetcijfers van mobiel, maar zegt meer te willen investeren in vernieuwingen binnen de mobiele site en mobiele applicaties.

Niet in kanalen denken
De afgelopen maanden lanceerde Nordstrom al een near-store notification, waarbij het app-gebruikers wijst op de dichtstbijzijnde fysieke winkel, en personaliseerde het zijn mobiele website, schrijft Internet Retailer. De mobiele vernieuwingen zijn opvallend genoeg onderdeel van Nordstrom’s strategie om niet meer vanuit kanalen te denken. ‘De consument winkelt overal, het maakt hem niet uit of hij nu online, in de winkel of mobiel koopt. Wij dienen de journey zo effectief mogelijk te maken over alle kanalen heen.’