Thuiswinkel.org doet onderzoek naar de hoeveelheid loze ruimte in verzendmaterialen van webwinkels. Ook wil de belangenvereniging in het kader van zijn opgestelde duurzaamheidsplan weten welke mogelijkheden er zijn om loze ruimte te reduceren.
Thuiswinkel.org zet namens de e-commerce branche ‘een eerste praktische stap’ richting duurzamere verzendmaterialen. De vereniging heeft een duurzaamheidsplan ingediend bij staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu voor de komende jaren.
Doelen voor 2018
In dit plan zet Thuiswinkel.org de meerjarige doelen uiteen voor duurzame verzendmaterialen in de e-commerce branche. Onder andere moet het materiaal van de verpakkingen dunner worden, moet er minder loze ruimte in de verpakkingen zijn en moet materiaal gerecycled worden. Deze doelen zijn opgehangen aan de vier R’s van verduurzaming: Reduce, Recycle, Renew en Re-use.
Zelf verantwoordelijk
De belangenvereniging start dit jaar met een onderzoek naar de loze ruimte in verzendmaterialen. Ook volgt Thuiswinkel.org de ontwikkeling van duurzaam plastic opvulmateriaal. Hiervoor werkt het samen met de verpakkingsindustrie. De vereniging benadrukt dat het een faciliterende rol zal spelen in het informeren van ‘de juiste partijen’ over duurzaam verzenden. ‘Uiteindelijk moeten partijen zelf hun verantwoordelijkheid nemen’, zo staat in het rapport.
U kunt het gehele plan hier vinden.
Lees ook:
- '50 tot 100 miljoen kilo CO2 door webwinkelpakjes' (22-5-2015)
Soms zie je ook dat webwinkeliers juist door groothandels en eerdere leveranciers veel verpakkingsmateriaal krijgen. Die moeten ze vervolgens kwijt. Sommige webwinkels kiezen er dan voor om deze te versnipperen en als opvulling in de dozen te doen, onder het mom van schokbescherming.
Voor webwinkels hoeven ze zo niet te betalen voor afval en moet de consument dit weg gooien.
Zou het niet beter zijn om een stap eerder in te zetten op betere verpakkingen? Als er standaard formaten zouden kunnen komen vanuit leveranciers, dan zou dat al erg veel helpen...
Dat vele opvulmateriaal is helemaal niet nodig, weggegooid geld en zonde voor het milieu.
Gewoon de doos insnijden, deze sluit dan precies op de artikelen, hierdoor heb je kleinere paketten en zitten de artikelen goed opgesloten hetgeen weer breuk voorkomt.
een alternatief dat ook gebruikt kan worden is de lege ruimte voor een deel op te vullen, met zowel een verdienmodel voor de winkelier als een extra service richting consument. Dit door het bijsluiten van geschikte vouchers en samples. zie affiliprint.nl
@Marko: het is niet de bedoeling dat bedrijven hier nu hun duurzame oplossingen pluggen. De link onder je naam is voldoende.
Als ketenpartner van de werkgroep verpakkingen met veel plezier hieraan gewerkt.
Met interesse het rapport gelezen en volg graag het verdere verloop van het onderzoek!