Twinkle | Digital Commerce

Webwinkeliers klagen over kliks Beslist.nl

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:19

Beslist.nl lanceerde begin deze week zijn nieuwe afrekenmodel op basis van kliks (cost per click). Veel webwinkeliers klagen over de minimale cpc-tarieven. Ook zijn kliks in rekening gebracht bij webwinkeliers die hun producten juist hadden teruggetrokken.

Onder verschillende artikelen op deze site zijn inmiddels meer dan honderd verontwaardigde reacties te lezen over het nieuwe beleid van Beslist.nl. Webwinkeliers beklagen zich er onder andere over dat campagnes die uit stonden, op 1 juni automatisch weer aan zijn gezet tegen de minimale kliktarieven. Beslist.nl had daar van tevoren overigens melding van gemaakt (‘Zorg ervoor dat uw biedingen op maandag 1 juni juist zijn ingesteld’).

Zwevende producten
Toch werden veel webwinkeliers die wel actie ondernamen, deze week geconfronteerd met klikvergoedingen die ze niet zagen aankomen; hun was te verstaan gegeven dat ze campagnes alleen op subcategorieniveau konden uitzetten. ‘Zwevende producten’ die niet onder een subcategorie, maar wel onder een hoofdcategorie vallen, bleven gewoon zichtbaar. De kliks erop zijn in rekening gebracht. Voor veel webwinkeliers was het feitelijk onmogelijk om geen kliks meer doorberekend te krijgen, zonder feeds weg te (laten) halen.

Bekend probleem
‘Het probleem is bekend bij ons en het wordt opgelost’, reageert een woordvoerder van Beslist.nl via de mail. ‘Dit gaat om een beperkt aantal webshops. Clicks naar webshops die binnen een categorie alle subcategorieën hebben gedeactiveerd worden niet in rekening gebracht. Hierover zijn de desbetreffende webshops geïnformeerd.’

Geen commentaar
Beslist.nl weigert herhaalde verzoeken om verder commentaar op de klachtenregen te geven. ‘We houden de focus graag op klanten.’