Twinkle | Digital Commerce

De Bijenkorf: ‘NPS schoot omhoog toen we mailers gingen bellen’

2017-05-27
180101
  • 1:24

Het lukte de Bijenkorf lange tijd niet om mensen die de warenhuisketen via e-mail benaderden tevreden te stellen. Dat veranderde twee jaar geleden, toen de procedure veranderde en de Bijenkorf de mailers ging bellen.

Dat vertelde Ankie Straathof, manager customer care & sales bij de Bijenkorf, vanmiddag op de Multichannel Conference in de Utrechtse Jaarbeurs. ‘Terwijl het met de NPS (Net Promotor Score, red.) van de calls steeds beter ging, kregen we de tevredenheid van mailers maar niet omhoog´, blikte ze terug op haar beginperiode bij het klantcontactcenter. ‘Hartstikke frustrerend.’

‘Bel de klant, zo snel mogelijk’
Op advies van de Vanad Group besloot de nummer 22 van de Twinkle100 mailende klanten niet langer terug te mailen, maar te bellen. Straathof: ‘We formuleerden het doel om mensen op kantoortijden binnen 30 minuten aan de lijn te krijgen. Daar reageerden ze uitermate goed op. De NPS op dit punt is in twee jaar tijd verdrievoudigd’, aldus Straathof, zonder concrete scores te noemen. ‘Bel de klant, zo snel mogelijk’, moedige ze de zaal aan. ‘Het werkt als een trein, maar je moet er vooraf wel goed over nadenken, de techniek en je workforce management erop aanpassen.’

Wow-effect
Volgens Straathof vervullen de klantenservicemedewerkers van de Bijenkorf een belangrijke rol als ‘advocaat van de klant’. Zij moeten diens belang dienen. ‘Ze moeten zich continu afvragen wat ze in dat golden moment van contact kunnen doen om voor een bepaalde klant een wow-effect te bereiken. Natuurlijk moet het enigszins binnen proporties blijven, maar ik juich het in principe alleen maar toe als ze daarvoor bosjes bloemen, teddyberen of gedichten willen inzetten.’