Pakketbezorgers van PostNL voeren vandaag actie voor een beter loon en vergoeding van verplichte werkkosten. De veelal zelfstandig ondernemers houden naar eigen zeggen onder de streep niets meer over voor hun geleverde werk.
De actievoerders maken vandaag de gang naar Den Haag om een petitie aan te bieden aan minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, zo meldt de NOS. Vakbond SubcoPartners en de FNV staan hun bij.
Bodemtarief
‘De pakketmarkt moet gereguleerd worden’, zegt Maurice Jacobs van SubcoPartners volgens de NOS. ‘De werkgevers proberen op allerlei manieren onder afspraken uit te komen. Zo is er twee jaar geleden een bodemtarief van duizend euro per week afgesproken, maar daar houdt PostNL zich niet aan. Verder is er sprake van schijnconstructies. Officieel zijn de bezorgers zzp'er, maar ze functioneren feitelijk als werknemer van PostNL. Ze hebben een overeenkomst waarin staat dat ze niet voor andere opdrachtgevers mogen werken.’
Eigen verantwoordelijkheid
De pakketbezorgers ontvangen volgens de nieuwssite enkel een vergoeding als een pakket wordt afgeleverd. Bij een mislukte afleverpoging betaalt PostNL niet uit. Ook kopen of huren de zzp’ers zelf hun eigen pakketbus en zijn zij verantwoordelijk voor de benzine en het onderhoud.
Hoge werkdruk
Uit onderzoek van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid bleek vorig jaar dat de arbeidsomstandigheden van pakketbezorgers bij de acht grootste Nederlandse pakketkoeriersbedrijven zorgelijk te noemen zijn. Zowel de werkdruk als de fysieke belasting zijn groot bij DHL, DPD, FedEx, GLS, PostNL, Selektvracht (inmiddels DHL Parcel), TNT Express en UPS. Minister Asscher beloofde destijds al dat de Inspectie de sector gaat ‘aansporen maatregelen te nemen inzake het verbeteren van de werkdruk, de fysieke belasting en de arbeidstijden van de pakketbezorgers.’
Heel goed dat de pakketbezorgers eindelijk eens van zich laten horen! Deze mensen werken erg hard voor een veel te lage beloning. Het zijn betrouwbare mensen die hun werk naar eer en geweten doen. Ze worden met mooie beloftes binnen gehaald en vervolgens als moderne slaven gebruikt! Probeer zelf maar eens 170 pakketten op 150 adressen te bezorgen. En de buren smeken of ze misschien een pakje aan willen nemen. Daarnaast is er nog de frustratie van het drukke verkeer en nergens je busje kwijt kunnen. en dat 6 dagen in de week 12 uur per dag. de risico's van ziekte of pech met je busje zijn voor de bezorger. Een dag vrij nemen is er niet bij. Na aftrek van alle kosten blijft er aan het eind van de maand een schamele 1300 euro over. Wie dit een aantal jaren doet is opgebrand en versleten. En komen daarna voor rekening van de maatschappij! Als we die kosten zouden verwerken in de bezorgkosten van een pakketje is bol.com morgen failliet.