Twinkle | Digital Commerce

Amazon breidt platform voor lokale diensten fors uit

2017-11-08
180101
  • 1:18

Amazon’s dienstenplatform Amazon Local Services wordt maandag opnieuw in de markt gezet onder de naam Amazon Home Services. De variëteit aan diensten wordt flink uitgebreid, net als het gebied waarin Amazon consumenten aan ‘klusjesmannen’ koppelt.

Amerikaanse dienstverleners worden sinds november op de productpagina’s van Amazon.com weergegeven, met reviews van eerdere klanten. Ook hebben de lokale bedrijven een eigen profielpagina met daarop extra informatie en een beschikbaarheidkalender. Consumenten kunnen zo snel zelf een afspraak maken. De diensten kunnen samen met producten worden afgerekend in de checkout.

Buiten eigen paden
Waar het serviceplatform eerst alleen bedoeld was voor onder andere loodgieters, elektriciens en yoga-instructeurs, biedt Amazon Home Services ook een etalage voor diensten die niet gerelateerd zijn aan de fysieke producten op Amazon.com. Techcrunch haalde die informatie van de vernieuwde Services-website, die inmiddels weer offline is gehaald.

Servicegebied
Ook breidt Amazon het gebied uit waar het lokale diensten aanbiedt. Op een Amerikaanse kaart is te zien dat de retailer binnenkort ook buiten pilot steden New York, Los Angeles en Seattle opereert. De koppeling met klanten kost de lokale partners 5 procent van een transactie, plus een commissie over het gebruik van het serviceplatform van 5 procent tot 15 procent.

Miljardenbusiness
Amazon komt met zijn nieuwe service in het vaarwater van concurrenten als Yelp, waar onder andere babysitters en verhuizers op geïndexeerd staan. De stap is niet onlogisch, aangezien er in de VS miljarden worden verdiend aan de verkoop van diensten via internet.