Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: lichtgevende kies, vrijetijdsmarktplaats en printservice

2017-05-27
180101
  • 4:28

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Broky.com is een marktplaats voor de vrijetijdsbranche, Teezily.com biedt een online printservice voor t-shirts en op Meetmone.com bestellen tandartsen een lichtgevende kies.

Tekst: Ton Verheijen

Online marktplaats voor vrijetijdsbranche
Het organiseren van een dagje uit, een teambuilding, kinderfeestje, bedrijfsuitje of vrijgezellenfeest is vaak een hoop gedoe en urenlang zoeken. Broky.com draait de rollen om. De website (sinds 15 juli in de lucht) laat consumenten in één minuut hun wensen en budget plaatsen. Bedrijven reageren daarop met een gericht aanbod. ‘Dit bestond nog niet.’

In de vrijetijdsbranche gaat het weer draaien om wat bedrijven de klant te bieden hebben en niet om welk bedrijf de beste marketing heeft. Dat althans verwacht Broky-oprichter Arjan Bomkamp: ‘Veel bedrijven met mooie en unieke activiteiten worden nu niet gevonden omdat zij minder aan (internet)marketing doen. De consument krijgt daardoor een beperkt aanbod, met veel karten en steengrillen. Terwijl er zoveel leukers te doen is! Vandaar Broky.’

Bomkamp kwam op het idee toen hij zelf een familiedag moest organiseren. ‘Voor ik het wist was ik uren aan het zoeken. Ik dacht: dit kan beter.’ Dat blijkt op Broky.com. Als consument hoef je alleen de samenstelling van de groep in te voeren, datum, locatie, budget en eventueel een thema. Vervolgens leun je achterover en laat je je verrassen door persoonlijke aanbiedingen van tientallen bedrijven. Bomkamp: ‘Dit past in de trend van minder online zijn. De consument zoekt één minuut. Bedrijven kunnen vervolgens gericht targeten en de consument inspireren en ontzorgen.’

Broky.com heeft nu circa duizend bezoekers per week. Daaruit volgen veertig concrete aanvragen en tien leads. De conversieratio kan verder omhoog. Hoe? Bomkamp: ‘Op de nieuwe website is alle feedback verwerkt. We merkten bijvoorbeeld dat veel consumenten alleen iets posten om te kijken of het systeem werkt. En aanbiedingen sluiten vaak niet aan op de samenstelling van de groep. Dat gaan we beter monitoren, want hoe hoger de conversie, hoe meer tevreden stakeholders, hoe hoger de opbrengsten voor Broky. We krijgen een percentage per lead. Hoeveel dat is hou ik even voor me.’

T-shirts printen en vermarkten via Facebook
De Parijse startup Teezily.com biedt online printservice voor T-shirts en geeft creatieven de kans een gratis Facebook-campagne voor hun ontwerp op te zetten. Als de ontwerpers hun verkoopdoel halen, gaan ze geld verdienen. Halen ze hun doel niet? Dan kost het hun niets. Teezily noemt dit ‘de evolutie van e-commerce’. Het bedrijf heeft sinds kort ook een Nederlandse site.

Geld verdienen was nog nooit zo hip. Stel: je hebt een goed idee voor een T-shirt, bijvoorbeeld een vet design voor skaters. Op Teezily.com maak je een gratis ontwerp. Alleen een goed idee is ook al genoeg. Designers van Teezily helpen jou met je ontwerp. Als het shirt klaar is, stel je de prijs en het verkoopdoel vast. Als het doel niet gehaald wordt, gaat de opdracht niet door. Wordt het verkoopdoel bereikt? Dan wordt de winstmarge gesplitst. Een goed idee in combinatie met een goede campagne leveren geld op. Per T-shirt van 17 euro gaat 7 euro naar productiekosten en een kleine marge naar Teezily. De rest is winst.

‘We raakten geïnspireerd door het crowdfunding-model van Kickstarter’, aldus ceo Charles Dilasser. ‘We verlagen drempels voor de verkoop van customized T-shirts, zodat iedereen deel kan nemen aan de evolutie van e-commerce.’ Al 33.808 campagnes werden gestart. Het in Parijs gevestigde hoofdkantoor met dertien medewerkers heeft in feite 33.808 ‘marketeers in de dop’ in dienst. En die worden ondersteund met gratis cursussen op pdf, die de geheimen onthullen van niches vinden op Facebook. Want in Tasmanië en in Alaska is ook belangstelling voor een vet T-shirt voor skaters. Alles draait om virale verspreiding via social media.

Dilasser: ‘Onze grootste uitdaging is de logistiek en de juiste levering. Wij werken samen met drie Franse printshops. De productie gaat daarna verder met de verpakking en uiteindelijk worden de bestellingen geleverd door verschillende diensten in Europa. We willen ons netwerk van leveranciers versterken en het aantal printlocaties uitbreiden.’

Lichtgevende tandartskies made in Twente
Zag u de lichtgevende kies al staan in de wachtkamer van uw tandarts? De M-One, 92 centimeter hoog en gemaakt van robuust wit polyethyleen plastic, is een subtiele verspreider van helderzacht ledlicht. Sinds 1 november kunnen tandartsen de lamp bestellen op Meetmone.com. Ruud Scholten: ‘De uitdaging is online tandartsen vinden.’

Ondernemers Ruud Scholten en Marthijn Koorn vormen samen Monelight, een bedrijf uit Enschede dat lampen ontwikkelt voor specifieke doelgroepen en de komende tijd een serie mooie producten wil brengen die ‘rust geven in deze haastige tijden’. De M-One is het eerste product. Over een jaar moeten er meer dan honderd van zijn verkocht en moet er een tweede artikel zijn geïntroduceerd.
Maar eerst die M-One. Scholten: ‘Onze demo leverde enorm veel positieve reacties op van tandartsen. Aangezien voor tandartspraktijken alleen standaardoplossingen voor verlichting bestonden, besloten we hem te gaan vermarkten.’ Leuk voor in de wachtkamer: ‘Er bestaan geen soortgelijke lampen, zó groot en zó natuurgetrouw nagemaakt.’

Alles is ontwikkeld en geproduceerd in Twente. De lamp wordt gemaakt in Almelo en verzonden vanuit Enschede. De site Meetmone.com is gebouwd in samenwerking met allerlei partners in de regio die graag een steentje willen bijdragen. Scholten: ‘Stuk voor stuk gevestigd in Twente. Hier zijn we trots op! In Twente kennen wij het begrip noaberschap, waarbij noaberplicht inhoudt dat je buren bijstaat met raad en daad.’

Monelight gaat verkopen vanuit de eigen webshop en daarnaast gebruikmaken van resellers. Scholten: ‘Resellers staan dichter bij de tandarts dan wij. Via hen gaan we de juiste marketing doen. De meerwaarde van die connectie is bepalend voor het succes, omdat tandartsen niet direct gaan zoeken naar een soortgelijke lamp. We zien toekomst in nichemarketing. Onze ambitie met dit Twentse designmerk is internationaal. De M-one is pas het begin.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2014.