Twinkle | Digital Commerce

Bruna: 'Onze strategie staat als een huis'

2017-11-11
180101

Bruna is met oprichtingsjaar 1868 één van de oudste winkelketens van ons land. Vorig jaar presenteerde ‘de leukste cadeauwinkel van Nederland’ de plannen voor een nieuwe multichannel aanpak, waarvan de onderdelen nu zo’n beetje klaar zijn. ‘We hebben een geheel nieuw e-commerce platform gelanceerd’, vertelt e-commerce manager Marc Tomassen.

Tekst: Marit Smits

Met ongeveer 350 winkels, waarvan 298 franchise, zet Bruna  in op een multichannel koers voor de toekomst. Het bedrijf gelooft in de combinatie van fysieke winkels en online, anders dan grote concurrent en pure player Bol.com. De recent gelanceerde nieuwe Bruna-website, die tot stand is gekomen in nauwe samenwerking met e-business specialist Osudio, moet bijdragen aan een nog betere bediening van de consument. Die heeft bij de boekwinkelketen ‘altijd de beschikking over zo’n 300.000 boeken’. ‘We willen mensen op de nieuwe site vooral nog beter adviseren’, vertelt Tomassen. ‘Consumenten die weten welk boek ze willen kopen, konden dat online altijd al snel bij ons vinden. Maar omdat we nu met zogenoemde collecties werken, is het ook voor de nog zoekende klanten gemakkelijker geworden om het juiste boek te vinden. Onze boekenspecialisten hebben de diverse collecties samengesteld, zodat elke doelgroep wordt bediend.’ Een browse-sessie op de Bruna-website leert dat er onder andere sportcollecties, stripboekencollecties, collecties voor jongens en collecties voor meisjes bestaan. ‘Die laatste twee zijn bijvoorbeeld handig als je een cadeau zoekt voor een kind’, zegt Tomassen. ‘Ook binnen deze collecties hebben we weer thema’s gemaakt. Daarnaast hebben we een voor de boekenmarkt nieuw soort zoekmachine ontwikkeld. De titels worden per zoekopdracht slechts één keer vermeld in de resultaten, waarna je pas op de productpagina de keuze maakt voor een verschijningsvorm. Je kiest dus eigenlijk in eerste instantie voor het verhaal, daarna pas voor een paperback of e-book en de prijs die daarbij hoort. Dit is een manier van zoeken die we zelf hebben moeten bouwen en die ook past bij onze visie om verhalen tot leven te brengen.’




 
Complete ervaring
Het met tablets uitgerust personeel helpt de klanten met het vinden van de juiste artikelen, zowel offline als online. ‘Wanneer producten via de tablet in onze webshop worden besteld, dan rekenen klanten die direct aan de kassa in de fysieke vestiging af’, vertelt Tomassen. ‘Wij willen consumenten graag een complete ervaring bieden, daarom hebben we ook een eigen mobiele applicatie en een gratis app voor digitaal lezen.’ Deze laatste, BrunaTablisto genaamd, werd in 2013 gelanceerd als middel om op de tablet e-books, digitale tijdschriften, kranten en vakbladen aan de man te brengen. Consumenten maken hier hun eigen bibliotheek in aan en kopen nieuwe e-books bij Bruna.
 
Pilotwinkels
Bruna bezorgt online orders die vóór elf uur ’s avonds zijn besteld, vanuit CB (voorheen Centraal Boekhuis), de volgende dag thuis. Dit is gratis voor de Top 100-boeken en bestellingen boven de 20 euro. Onder dit bedrag vraagt de boekverkoper 1,95 euro voor de bezorging. De bestelling afhalen in de Bruna-winkels is gratis. In deze winkels worden de komende periode verschillende nieuwe winkelconcepten getest om te kunnen achterhalen hoe klanten winkelen op diverse locaties. Zo heeft Bruna onder andere zeventien filialen op stations die volgens de keten een geheel ander publiek bedienen dan de vestigingen midden in de stad.  Diverse pilotwinkels zijn ingezet om nieuwe manieren van klantbediening te testen. ‘Het is nog wat te vroeg om hier concreet iets over te vertellen’, zegt Tomassen. ‘Maar met dit soort onderzoek zijn we het komende jaar dus wel druk bezig.’
 
Amazon in Nederland
Voor de concurrentie op de drukke boekenmarkt is Bruna niet bang. Zelfs de komst van een internationale reus als Amazon in Nederland heeft volgens Tomassen niet direct zoveel invloed. ‘Wij houden een buitenlandse partij als Amazon natuurlijk wel in de gaten, maar er bestaat op digitaal vlak, hun enige handelsterrein, al jaren geduchte concurrentie.’ Hij doelt daarmee onder andere op Bol.com, maar ook op kleinere partijen. ‘Wij zijn momenteel marktleider in lezen in Nederland. Dat hebben we voor het grootste gedeelte te danken aan onze fysieke winkels. We zullen ongetwijfeld wel last gaan krijgen van Amazon, maar ik zie dat we een sterk platform hebben en onze strategie staat als een huis. Die focus op multichannel blijven we houden.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2014.