Twinkle | Digital Commerce

Waardebonnen voor webwinkels: wat zegt de wet?

2017-05-27
180101
  • 3:18

Cadeaubonnen, kortingsbonnen, spaaracties, koopzegels en dergelijke kunnen voor extra kopers zorgen. Aan zulke waardebonnen zijn regels verbonden, die echter alleen een kader scheppen. Vanuit de webwinkel zullen meestal nog aanvullende regels nodig zijn.

Tekst: Charlotte Meindersma

Cadeaubonnen
Onder cadeaubonnen versta ik alle waardebonnen waar de consument op de een of andere manier voor heeft moeten betalen. Of dat nu de klassieke cadeaubon is, zoals bijvoorbeeld een VVV-bon, of een plastic gift card.




Cadeaubonnen moeten tenminste zes maanden geldig zijn. Hoe lang een cadeaubon geldig is, hangt af van de verstrekte informatie. Is er helemaal geen of zeer onduidelijke informatie verstrekt over de geldigheid, dan is de cadeaubon onbeperkt geldig. Een andere manier is om de cadeaubon een uitgiftedatum mee te geven en vervolgens op de bon te vermelden hoe lang na uitgiftedatum de bon geldig is. Wellicht is nog het meest duidelijk om simpelweg een uiterste geldigheidsdatum te noemen. Zoals voor alles bij een webwinkel, geldt ook hier weer dat informeren het allerbelangrijkst is.

Kortingsbonnen
Kortingsbonnen zijn anders dan cadeaubonnen. Het zijn meer een soort acties, net zoals er tijdelijk korting gegeven kan worden. Kortingsbonnen, in elk geval als daar niet in directe zin voor betaald is, hoeven niet tenminste 6 maanden geldig te zijn. Het is tenslotte een gunst. Een cadeautje van de webwinkel om de volgende keer met korting te mogen kopen. Om te voorkomen dat deze kortingsbon onbeperkt geldig is, zal ook daar een geldigheidsduur aan meegegeven worden. Behalve dat het een bepaalde geldigheidsduur vanaf de uitgiftedatum kan hebben, mag er ook voor gekozen worden de kortingsbon alleen in een specifieke periode geldig te laten zijn. Bijvoorbeeld net nadat er een nieuwe collectie in de winkel ligt of vlak nadat de uitverkoop is afgelopen. Zolang maar duidelijk is wanneer de kortingsbon wél geldig is.

Bovendien mogen er uiteraard uitzonderingen gemaakt worden. Bijvoorbeeld dat de kortingsbon niet geldig is voor bepaalde merken of voor bepaalde producten, Of dat de korting pas geldig is wanneer er een bepaald minimumbedrag wordt uitgegeven. Als de kortingsbon een kortingspercentage geeft, geldt de korting dan ook voor de verzendkosten of niet? Of geldt de korting juist alleen maar als korting op de verzendkosten. Kortom: er mag erg veel, zolang de voorwaarden maar duidelijk zijn. Wederom is informeren hier het belangrijkste.

Waardebon na herroeping
Uiteraard hebben consumenten bij herroeping of ontbinding van hun koop, binnen de termijn van 14 dagen, gewoon recht op teruggave van hun geld. Toch mag u aan de consument ook een waardebon aanbieden. Zolang de consument maar de keuze heeft tussen geld terug of de waardebon. De waardebon kan interessant zijn, als de consument daardoor niet de kosten voor het terugsturen van de producten zelf hoeft te dragen, terwijl dat wel zal moeten wanneer hij om geld terug vraagt. U mag dus best stimuleren dat er voor de waardebon gekozen wordt, zolang de consument maar de vrije keuze blijft houden voor geld terug.

Fysieke bon of code
Het doet er uiteraard niet toe of er sprake is van een fysieke waardebon of van een code die ingevuld kan worden in de webwinkel. De code is simpelweg de digitale versie van een fysieke bon. De regels zijn exact hetzelfde. Blijf goed informeren. Vooral in het geval van een cadeaubon of een waardebon na herroeping moet er vooraf geïnformeerd worden. Informatie met de code meesturen per e-mail is te laat.

Herroepingsrecht en waardebonnen
Veel webwinkeliers zouden het liefst de mogelijkheid tot ontbinding of herroeping uitsluiten wanneer er is betaald met een waardebon of wanneer iets met korting is gekocht. Dat is helaas niet mogelijk. Het herroepingsrecht (tegenwoordig: ontbindingsrecht) is niet afhankelijk van de wijze van betalen. De consument heeft namelijk, ongeacht de betalingswijze, het product nog steeds niet zelf kunnen zien, vasthouden en beoordelen. Terwijl dat vasthouden en beoordelen de essentie is van het herroepingsrecht.

De wet stelt wel dat de consument zo terugbetaald moet worden als de wijze waarop hij betaald heeft. Dat wil zeggen dat het eventueel wel mogelijk is om, in plaats van geld terug te geven, de waardebon weer te herwaarderen. Informeer daar de consument wederom goed over.

Charlotte Meindersma is jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints.