Twinkle | Digital Commerce

Tips om merkmisbruik in China te voorkomen

2017-05-28
180101
  • 4:08

De Chinese e-commercemarkt is in 2013 met 35 procent gegroeid  tot 212,4 miljard dollar en zal naar verwachting in 2018 gestegen zijn tot 621 miljard dollar. Hiermee lijkt China de VS te passeren en de grootste e-commercemarkt ter wereld te worden. Deze ontwikkeling biedt ook Nederlandse bedrijven veel kansen om hun internationale handelsactiviteiten uit te breiden. Maar de Chinese e-commercemarkt heeft ook een keerzijde.
 
Tekst: Kevin Day
 
China staat in de top drie van productielanden van namaakgoederen. De handel in namaakgoederen tiert welig op de vele Chinese online marktplaatsen.  Het ontwikkelen van een op maat gemaakte merkbeschermingsstrategie - die rekening houdt met lokale verschillen - is cruciaal om merkmisbruik in China te voorkomen en adequaat aan te pakken. Een aantal tips.



-> Registreer intellectuele eigendommen
De basis van een goede merkbeschermingsstrategie is een sterk portfolio van intellectuele eigendommen. Hierin worden de belangrijkste merk- en handelsnamen geregistreerd teneinde gebruik hiervan door anderen te voorkomen. De meeste landen maken hiervoor gebruik van het systeem van de World Intellectual Property Organization (WIPO), maar China heeft zijn eigen systeem, het China Trademark Office (CTMO). Dit systeem verdeelt iedere klasse die wordt gehanteerd in het WIPO-systeem in aparte subklassen. Om te kunnen bepalen welke klasse moet worden gebruikt voor het registeren van een handelsmerk is dan ook de nodige kennis van het CTMO-systeem vereist. Het is dus raadzaam om uzelf, voordat u zaken gaat doen in China, te informeren over dit systeem.

Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw merknaamregistraties aan de juridische eisen voldoen. Zo accepteren sommige Chinese online marktplaatsen alleen registratiedocumenten die in kleur zijn afgedrukt en voorzien zijn van een officieel zegel van de lokale overheid. Ook moet de naam op de registratie exact gelijk zijn aan de naam op de bedrijfsvergunning. Deze vereiste kan wel eens voor problemen zorgen wanneer handelsmerken worden geregistreerd op naam van lokale dochterondernemingen. Wanneer een handelsmerk bijvoorbeeld geregistreerd staat op naam van bedrijf Y, maar de bedrijfsvergunning is toegewezen aan moedermaatschappij X, is een officiële brief nodig die de relatie tussen beide bedrijven aantoont en het eigendom van het handelsmerk bevestigt. Zonder deze brief kan een marktplaats besluiten niet in te gaan op verzoeken van de moedermaatschappij tot het verwijderen van aanbieders van namaakgoederen.

-> Verdiep u in het e-commerce landschap
Als bedrijf wilt u de activiteiten van merkmisbruikers uiteraard voorkomen en ervoor zorgen dat consumenten niet geconfronteerd worden met namaakwebsites. Het is dan ook van belang dat u bekend bent met het e-commerce landschap van China. Informeer uzelf daarom voldoende over de verschillende promotie- en distributiekanalen die men hier gebruikt. Bekijk bijvoorbeeld welke online marktplaatsen het meest bezocht worden. Aangezien oplichters consumenten volgen, is het logisch dat het risico op merkmisbruik het hoogst is op de grootste marktplaatsen. Wanneer u bekend bent met het e-commerce landschap, weet u welke kanalen moeten worden gemonitord op merkmisbruik. Bekijk vervolgens welke websites of marktplaatsen de grootste bedreiging vormen, wat hun werkwijze is en op welk moment het misbruik het grootst is. Met de antwoorden op deze vragen is het eenvoudiger prioriteiten aan te brengen in de aanpak.

Niet alleen online markplaatsen zijn gevoelig voor fraude. Ook via social media proberen oplichters hun weg naar de consument te vinden. Het is dan ook raadzaam het merk te registreren op alle belangrijke (lokale) social media in China. Vervolgens dienen ook deze social media te worden gemonitord om snel imitatie of fraude op te sporen.

-> Schakel een native speaker in
Om de lokale markt echt goed te begrijpen en indien nodig adequaat op misbruik te kunnen reageren, is het raadzaam een native speaker in dienst te nemen die de taal, cultuur en lokale wetten en regels kent. Deze persoon kan vervolgens de contacten onderhouden met bijvoorbeeld consumenten, leveranciers en brancheorganisaties. Bovendien is het belangrijk dat deze native speaker al uw verwijderverzoeken van namaakwebsites beoordeelt op taal en culturele nuances. In sommige landen zijn persoonlijke contacten met lokale experts belangrijk om iets gedaan te krijgen. Een medewerker die dezelfde taal spreekt kan daarom een positief effect hebben op uw handhavingsaanpak.

Een van de grote uitdagingen in China is dat sommige marktplaatsen de verkoop van lookalike producten toestaan. Hierbij brengen de oplichters een kleine verandering aan in de product- of merknaam of het logo, of ze produceren een product dat niet voorkomt in uw assortiment maar dat wel uw logo draagt. Hierbij worden vaak zelfs afbeeldingen van de website van het merk gebruikt om vertrouwen bij de consument te wekken. Helaas zien veel Chinese marktplaatsen dit als eerlijk ondernemerschap en gaan ze dan ook niet in op verwijderverzoeken. Een database met afbeeldingen die voorzien zijn van een copyright kan goed van pas komen in dit soort gevallen, evenals een patentportfolio. Maar ook hier kan een lokale expert met goede contacten met online marktplaatsen een essentiële rol spelen in het aanpakken van merkmisbruikers.

Wanneer u overweegt de overstap naar China te maken, besef dan dat oplichters van uw succes willen profiteren. Bereid u goed voor om niet alleen uw bedrijf, maar ook uw klanten te beschermen.

____________________

De meest bezochte online marktplaatsen in China

  • Alibaba
  • Aliexpress
  • Alibaba China
  • DHGate
  • DIYTrade
  • eBay Hong Kong
  • ECVV
  • Global Sources
  • Made-in-China
  • PaiPai
  • Taobao
  • TMall
  • Tradetang
  • Yahoo! Hong Kong

____________________


Kevin Day is salesmanager bij MarkMonitor voor Nederland, Scandinavië & Opkomende markten.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2014.