Een groot deel van de internationale treinreizigers koopt tickets nog via offline kanalen. Vooral de bemande internationale balies zijn populair. Ook kaartautomaten en het callcenter worden nog volop gebruikt als verkoopkanaal.
Dat schrijft Treinreiziger.nl op basis van cijfers van NS International. De site van de internationale NS-tak tekent jaarlijks voor circa 56 procent van de inkomsten uit kaartverkoop van consumenten, ofwel voor 70 miljoen van de 125 miljoen euro.
Via bemande balies wordt jaarlijks nog altijd voor 35 miljoen euro aan kaartjes verkocht, de helft van het bedrag waarvoor Nsinternational.nl tekent. Het callcenter en kaartautomaten op stations zijn ieder goed voor een jaaromzet van zo’n 10 miljoen euro.
Balie of bellen
Voor verkopen via balie of telefoon brengt NS minimaal 7,50 euro aan boekingskosten in rekening. Een beperkt aantal bestemmingen kan alleen via deze betaalde en bemande kanalen worden geboekt, zoals tickets naar Polen. Dat verklaart volgens NS-woordvoerder Stan Hoen niet waarom de offline kanalen nog zo in zwang zijn: ‘Het speelt slechts een marginale rol. Indien iets niet boekbaar is op de website, wordt doorgaans het callcenter gebeld. Minder dan de helft van de telefoontjes met een boekingsintentie gaat over bestemmingen die niet boekbaar zijn via de website.’
Consumentenvoorkeuren
De ruim 5 miljoen andere telefonische boekingen en tientallen miljoenen bestellingen aan de balie zijn volgens de woordvoerder simpelweg te herleiden tot actuele consumentenvoorkeuren. ‘Ondanks dat inmiddels zo’n 3.400 bestemmingen online te koop zijn, kiest de klant nog steeds regelmatig voor het station’, aldus Hoen.
Zakelijke markt
Behalve aan particulieren verkoopt NS International ook kaartjes aan zakelijke reizigers. Volgens Treinreiziger.nl gaat het om een bedrag tussen de 20 en 25 miljoen euro.
Dit is ook niet vreemd.
Het is nog sneller om met de trein uit Kampen naar Amsterdam centraal te rijden en een ticket bij het loket te kopen, dan het bestelproces van NS Internationaal te doorlopen.
Overigens moet je het kaartje wel uitprinten of als nog bij het loket ophalen. En voor de buitenlandse toeristen die door Nederland reizen. Je moet wel Nederlands kunnen.
Onlangs werden twee Zweedse tieners op weg naar Keulen bij Utrecht uit de trein gezet omdat ze hun kaartje van 120 euro alleen als PDF op hun mobiel konden tonen.
Natuurlijk werd dit niet op klantvriendelijke manier meegedeeld. Aldus de conducteur moesten de huilende meiden maar weten met welke voorwaarden ze akkoord waren gegaan.
Ik kom regelmatig Franse of Italiaanse toeristen tegen op Amsterdam CS die er helemaal niets van snappen. De website in andere talen beschikbaar stellen zou al veel helpen. Dan kunnen toeristen thuis al treinkaartjes kopen in hun eigen taal.
Ja en net als in Engeland de kaartjes op kunnen halen bij de kaart automaat. Maar waarschijnlijk reizen de mensen bij NS zelf nooit met de trein.
Het is inderdaad bijna onmogelijk om via internet een kaartje te kopen. Tot voor kort moest je het gewoon op het station afhalen maar ook nu blinkt de website niet uit in gebruikersvriendelijkheid.
En als je de kaartjes van de reclame wilt kopen ( 35 naar Parijs) die zijn gewoon onvindbaar.... dan toch maar weer met de auto.
Inderdaad verre van vreemd. Recent nog een ticket naar Londen geboekt voor twee personen en uiteindelijk kwam ik er op het station achter dat ik alsnog een deel van het traject niet had gekocht. De site van NS voor internationale tickets is traag, niet overzichtelijk ingedeeld en verre van gebruiksvriendelijk dus laat staan voor mensen die al niet zo gewend zijn om online zaken aan te schaffen. Laat ze maar eens kijken naar andere travelwebsites, dan zou het aandeel flink stijgen.