Twinkle | Digital Commerce

Nederlander koopt internationale treinkaartjes graag offline

2017-11-08
180101
  • 1:24

Een groot deel van de internationale treinreizigers koopt tickets nog via offline kanalen. Vooral de bemande internationale balies zijn populair. Ook kaartautomaten en het callcenter worden nog volop gebruikt als verkoopkanaal.

Dat schrijft Treinreiziger.nl op basis van cijfers van NS International. De site van de internationale NS-tak tekent jaarlijks voor circa 56 procent van de inkomsten uit kaartverkoop van consumenten, ofwel voor 70 miljoen van de 125 miljoen euro.

Via bemande balies wordt jaarlijks nog altijd voor 35 miljoen euro aan kaartjes verkocht, de helft  van het bedrag waarvoor Nsinternational.nl tekent. Het callcenter en kaartautomaten op stations zijn ieder goed voor een jaaromzet van zo’n 10 miljoen euro.

Balie of bellen
Voor verkopen via balie of telefoon brengt NS minimaal 7,50 euro aan boekingskosten in rekening. Een beperkt aantal bestemmingen kan alleen via deze betaalde en bemande kanalen worden geboekt, zoals tickets naar Polen. Dat verklaart volgens NS-woordvoerder Stan Hoen niet waarom de offline kanalen nog zo in zwang zijn: ‘Het speelt slechts een marginale rol. Indien iets niet boekbaar is op de website, wordt doorgaans het callcenter gebeld. Minder dan de helft van de telefoontjes met een boekingsintentie gaat over bestemmingen die niet boekbaar zijn via de website.’

Consumentenvoorkeuren
De ruim 5 miljoen andere telefonische boekingen en tientallen miljoenen bestellingen aan de balie zijn volgens de woordvoerder simpelweg te herleiden tot actuele consumentenvoorkeuren. ‘Ondanks dat inmiddels zo’n 3.400 bestemmingen online te koop zijn, kiest de klant nog steeds regelmatig voor het station’, aldus Hoen.

Zakelijke markt
Behalve aan particulieren verkoopt NS International ook kaartjes aan zakelijke reizigers. Volgens Treinreiziger.nl gaat het om een bedrag tussen de 20 en 25 miljoen euro.