Twinkle | Digital Commerce

Big data een hype?

2017-05-26
180101
  • 1:58

Oskar van Straaten, oprichter/directeur van Agradi.nl, vroeg zich in de column van de vorige Twinkle af of big data een hype is of een structureel onderdeel van de e-commerce strategie wordt. Het antwoord komt van Harold Elfring, directeur/eigenaar van MM-Pro.

Dat er over big data veel wordt geschreven is waar, maar is het dan ook een hype? Ik vind van niet, omdat grote (retail)bedrijven allang hun data verzamelen en analyseren. Uit onderzoek blijkt echter dat bedrijven slechts 12 procent van hun data analyseren en gebruiken. Omdat nieuwe big data tools beter, eenvoudiger en goedkoper zijn, is big data nu ook voor kleinere bedrijven bereikbaar. Bovendien kan er met deze nieuwe tools veel meer data worden geanalyseerd.

Hoe vertaalt deze ontwikkeling zich dit nu naar de relatief nieuwe e-commerce markt en zou iedere webshop een big data oplossing moeten gebruiken? Mijn antwoord hierop is ‘ja’, omdat je met de verzamelde informatie klanten beter kunt bedienen, de inkoop kunt optimaliseren en meer inzicht krijgt in het productassortiment, het klantgedrag en de invloed van externe factoren.

Een mooi voorbeeld zijn kortingscodes. Deze kunnen meestal door alle klanten worden gebruikt. Uit analyse kan blijken dat bepaalde klantgroepen hier minder of niet gevoelig voor zijn. Zij kopen het product toch wel en door het toepassen van generieke kortingscodes lever je marge in.

Nu kunt u denken: ik heb de meeste informatie al beschikbaar. Mijn ervaring is echter dat er altijd wel informatie ontbreekt en dat u nét dat ene overzicht niet heeft. Ook wilt u de informatie duidelijk gevisualiseerd hebben en eenvoudig kunnen delen. Kortom, u wilt het wel, doet het misschien een beetje, maar het ontbreekt u aan de juiste tools.

Met de nieuwe big data tools kunt u al uw e-commerce activiteiten analyseren en gebruiken. Ik heb goede ervaringen met Elasticsearch, waarin de data uit verschillende bronnen wordt opgeslagen, en Kibana, als webbased analysetool. Andere opslagtools zijn Hadoop en MongoDB en commerciële analysetools zoals Pentaho, ClickView en eazyBI.

Laatste, niet onbelangrijk, onderdeel is de infrastructuur. Deze moet veilig, schaalbaar en kostenefficiënt zijn. Hostingpartijen bieden hiervoor cloud-oplossingen, waar big data als deployment wordt aangeboden. Wat mij betreft is big data een commodity geworden.

Harold Elfring is directeur/eigenaar van MM-Pro. Zijn vraag aan Ed Trentelman van Bookit (onder andere Weekendjeweg.nl) is: ‘Welke kansen liggen er voor online aanbieders in het retailkanaal?’ U leest het antwoord in Twinkle 9-2014.

Dit blog verscheen eerder in Twinkle 8-2014.