Twinkle | Digital Commerce

Afhaaloptie de norm bij grote webwinkels

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:28

Click & collect is inmiddels meer dan een extraatje dat webwinkels hun klanten voorschotelen; het is een norm geworden, getuige nieuw onderzoek van E-sharp en de Vrije Universiteit Amsterdam. Zeven van de tien onderzochte webwinkels uit ons land bieden het op enige manier aan.

Dat blijkt uit het onderzoek Global Webshop Logistics 2014, uitgevoerd door adviesbureau E-sharp en de Vrije Universiteit Amsterdam. Daartoe werden 750 multichannel spelers en pure players onderzocht in Nederland (130, waarvan 2/3 Twinkle100), België, Duitsland, Frankrijk, Groot Brittannië, de Verenigde Staten en Australië.

Vooral veel eigen afhaalpunten
Bij 57 procent van de Nederlandse webwinkelbedrijven is het mogelijk een order op te halen bij een of meerdere eigen afhaalpunten, blijkt uit het onderzoek. In geen van de andere landen is dat bij zoveel webshops een optie. Van de Nederlandse shops biedt bovendien tweevijfde de optie om een artikel op te halen bij een extern afhaalpunt (landelijk). Hier scoren Duitsland, België en vooral Frankrijk hoger:

Snelle levering
Bij de uitreiking van de award voor de 'Logistieke Webshop van het Jaar' besprak Sander de Leeuw van de VU al een aantal resultaten uit het Global Webshop Logistics 2014 onderzoek. Op verschillende vlakken is ‘Nederland een logistiek buitenbeentje’, maakte hij duidelijk. Zo ligt de uiterste besteltijd (ook wel ‘cut-off tijd’) hier gemiddeld later dan in alle andere onderzochte landen. Van de Nederlandse webwinkels levert 80 procent binnen een dag, bij ongeveer twee op de drie gepeilde shops uit ons land lukt dat ook nog als er na half zeven ’s avonds wordt besteld.

Whitepaper en rapport
Een gratis whitepaper van 18 pagina’s met de belangrijkste onderzoeksresultaten kunt u opvragen op Globalwebshoplogistics.com. Daar kunt u op termijn ook verschillende onderzoeksrapporten bestellen.