Click & collect is inmiddels meer dan een extraatje dat webwinkels hun klanten voorschotelen; het is een norm geworden, getuige nieuw onderzoek van E-sharp en de Vrije Universiteit Amsterdam. Zeven van de tien onderzochte webwinkels uit ons land bieden het op enige manier aan.
Dat blijkt uit het onderzoek Global Webshop Logistics 2014, uitgevoerd door adviesbureau E-sharp en de Vrije Universiteit Amsterdam. Daartoe werden 750 multichannel spelers en pure players onderzocht in Nederland (130, waarvan 2/3 Twinkle100), België, Duitsland, Frankrijk, Groot Brittannië, de Verenigde Staten en Australië.
Vooral veel eigen afhaalpunten
Bij 57 procent van de Nederlandse webwinkelbedrijven is het mogelijk een order op te halen bij een of meerdere eigen afhaalpunten, blijkt uit het onderzoek. In geen van de andere landen is dat bij zoveel webshops een optie. Van de Nederlandse shops biedt bovendien tweevijfde de optie om een artikel op te halen bij een extern afhaalpunt (landelijk). Hier scoren Duitsland, België en vooral Frankrijk hoger:
Bij de uitreiking van de award voor de 'Logistieke Webshop van het Jaar' besprak Sander de Leeuw van de VU al een aantal resultaten uit het Global Webshop Logistics 2014 onderzoek. Op verschillende vlakken is ‘Nederland een logistiek buitenbeentje’, maakte hij duidelijk. Zo ligt de uiterste besteltijd (ook wel ‘cut-off tijd’) hier gemiddeld later dan in alle andere onderzochte landen. Van de Nederlandse webwinkels levert 80 procent binnen een dag, bij ongeveer twee op de drie gepeilde shops uit ons land lukt dat ook nog als er na half zeven ’s avonds wordt besteld.
Whitepaper en rapport
Een gratis whitepaper van 18 pagina’s met de belangrijkste onderzoeksresultaten kunt u opvragen op Globalwebshoplogistics.com. Daar kunt u op termijn ook verschillende onderzoeksrapporten bestellen.
Hmm.. Toch vreemd als >80% van de mensen hun bestellingen liever thuis ontvangen.
Koen, klopt dat > 80% graag hun pakket op het huisadres geleverd willen hebben. Maar 10-20% van de mensen geeft aan graag, om veel uiteenlopende redenen, hun pakket bij een afhaalpunt op te willen halen. Geen onaanzienlijke markt, die 10-20%. Alle webshops (dus 100%) zouden er goed aan doen om de optie "afhalen bij een afhaalpunt" in de checkout op te nemen. Ik maak deze opmerking niet omdat ik aandeelhouder ben van aandelen PostNL, DHL, Kiala, etc, (ben ik overigens niet) maar omdat het hier m.i. draait om klantgerichtheid.
Nando, Ben het helemaal eens dat de webwinkels de klant meerdere afleveropties zouden moeten aanbieden, hier valt nog veel winst in te boeken...
Alleen zou ik persoonlijk die 10-20% niet 'de norm' noemen.
De afhaaloptie is op zich een logische strategie die webshops toepassen.
Ten eerste verlaagt het de drempel voor heel wat mensen (online shopping is voor velen nog steeds een stap in het onbekende). Ten tweede betaal je niets extra aan douanekosten of verzendkosten (wat kan oplopen, zie https://thomas.vanhoutte.be/blog/2013/04/12/post-pakket-amerika-belgie-verzenden-douane-kosten-btw/ voor ervaringen).
Bovendien heeft de klant nu eenmaal graag de keuze. De klant kan kiezen tussen 100 schoenen in al evenveel kleuren; waarom kan de verzendmethode/afhaalmethode dan niet worden gekozen?