Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe regels etikettering gelden ook voor webshops

2017-11-11
180101
  • 1:19

Vanaf 13 december 2014 zijn verkopers verplicht om te voldoen aan een nieuwe Europese verordening over de verstrekking van voedselinformatie aan consumenten.



De etikettering van levensmiddelen moet garanderen dat consumenten beschikken over volledige informatie over de inhoud en samenstelling van de producten, om hun gezondheid en hun economische belangen te beschermen. Niet alleen het etiket, maar ook de informatie op websites, reclame-uitingen en zelfs mondelinge communicatie (ik zie het voor me) moeten aan de nieuwe eisen voldoen.

De verordening geeft aan dat de nieuwe regels ook gelden voor levensmiddelen die online worden verkocht. Deze nieuwe regels gelden dus ook voor webwinkeliers. Welke informatie je precies als webwinkelier moet vermelden, is te vinden in artikel 9 van de verordening (pdf). Zo geldt voor voorverpakte levensmiddelen die online worden verkocht dat de informatie voor de consument beschikbaar is voordat de aankoop plaatsvind. Daarnaast moet alle verplichte informatie ook bij aflevering beschikbaar zijn.

Betekent dit dan dat je de informatie ook echt op de website moet zetten? Ik vrees van wel. De informatie moet immers voor de consument beschikbaar zijn en gemakkelijk toegankelijk (art.12 lid 1). De consument moet er dus bij kunnen zonder erom te hoeven vragen. Verstrekken op verzoek van de consument is daarmee niet voldoende.

Voor niet-voorverpakte levensmiddelen die online worden verkocht (verse waren) geldt dat alleen alle stoffen die allergieën of intoleranties kunnen veroorzaken vermeldt moeten worden. Die etiketteringseisen en de lijst van te vermelden stoffen is te vinden in artikel 44 en bijlage II van de verordening. Het toezicht op de nieuwe regels ligt bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.