Online orders kosten supermarktketens meer geld dan wanneer de producten in de fysieke winkel zijn gekocht. Vanwege de bezorgkosten leggen supermarktbedrijven in heel Europa geld toe op internetbestellingen.
Dat schrijft Het Financieele Dagblad op basis van onderzoek van advieskantoor Strategy&. Volgens de adviseurs van dit bureau pakken Europese supermarktbedrijven de online verkoop verkeerd aan. De hoge variabele kosten voor het verzamelen en afleveren van de producten is vaak een doorn in het oog; 90 tot 95 procent van de kosten van bestellingen bij online supers is variabel.
Ander assortiment online
Het advies is om online niet hetzelfde assortiment te voeren als in de fysieke winkels. Dat kan alleen bij consumenten die bereid zijn om daar meer voor te betalen, schrijft het FD. ‘Dat doet bijvoorbeeld Amazon Fresh in de Verenigde Staten’, zegt Coen de Vuijst van Strategy& tegen de krant. ‘Maar dan komt er wel 10 dollar tot 15 dollar bovenop.’ Uit eerder onderzoek van Deloitte blijkt dat 59 procent van de Nederlandse consumenten wel extra geld neer wil tellen voor thuisbezorging van online bestelde producten.
Abonnementen
Een andere strategie voor online supers om winst te kunnen maken is het aanbieden van abonnementen met producten die klanten regelmatig nodig hebben -zoals Hema onlangs testte met koffie en wijn- of een samengesteld winkelmandje voor specifieke doelgroepen, aldus Strategy&.
Vaker online gewinkeld
Momenteel winkelt 6 procent van de Nederlanders online bij een supermarkt, een verdubbeling van het aantal in 2013, zo bleek uit onderzoek van Deloitte onder 2.400 Nederlandse consumenten. De freqentie van de online bestellingen is dit jaar met 70 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Ondanks dat nu per order minder (76 euro) wordt besteed dan in 2013 (103 euro), is het totaal aan online bestedingen verdrievoudigd doordat er vaker wordt geshopt.
Supermarkten moeten nu eerst marktaandeel binnen harken en de logistiek verbeteren. Denk dat de winst dan op langere termijn wel komt. Doen ze dat niet, dan missen de supermarkten online de boot.
Of het nu veel geld kost of niet, ze moeten. Doen ze het niet, dan is het inderdaad definitief gebeurd met de desbetreffende supermarktketen. Een makkelijke weg is het ook niet, gezien het feit sommige supermarkten al een jaar bezig zijn om hun online-webshop te presenteren. En dan moeten nog eens alle kinderziektes eruit. Dus het zal nog wel enkele jaren duren voordat er echt een aanzienlijk deel via internet zal worden besteld.
Men blijft dit roepen terwijl de kosten van een fysieke winkel en alle kosten die daar (voor) gemaakt worden nooit in de berekening worden meegenomen.