Twinkle | Digital Commerce

‘Webshop kost supermarkt meer geld’

2017-11-11
180101
  • 1:29

Online orders kosten supermarktketens meer geld dan wanneer de producten in de fysieke winkel zijn gekocht. Vanwege de bezorgkosten leggen supermarktbedrijven in heel Europa geld toe op internetbestellingen.

Dat schrijft Het Financieele Dagblad op basis van onderzoek van advieskantoor Strategy&. Volgens de adviseurs van dit bureau pakken Europese supermarktbedrijven de online verkoop verkeerd aan. De hoge variabele kosten voor het verzamelen en afleveren van de producten is vaak een doorn in het oog; 90 tot 95 procent van de kosten van bestellingen bij online supers is variabel.

Ander assortiment online
Het advies is om online niet hetzelfde assortiment te voeren als in de fysieke winkels. Dat kan alleen bij consumenten die bereid zijn om daar meer voor te betalen, schrijft het FD. ‘Dat doet bijvoorbeeld Amazon Fresh in de Verenigde Staten’, zegt Coen de Vuijst van Strategy& tegen de krant. ‘Maar dan komt er wel 10 dollar tot 15 dollar bovenop.’ Uit eerder onderzoek van Deloitte blijkt dat 59 procent van de Nederlandse consumenten wel extra geld neer wil tellen voor thuisbezorging van online bestelde producten.

Abonnementen
Een andere strategie voor online supers om winst te kunnen maken is het aanbieden van abonnementen met producten die klanten regelmatig nodig hebben -zoals Hema onlangs testte met koffie en wijn- of een samengesteld winkelmandje voor specifieke doelgroepen, aldus Strategy&.

Vaker online gewinkeld
Momenteel winkelt 6 procent van de Nederlanders online bij een supermarkt, een verdubbeling van het aantal in 2013, zo bleek uit onderzoek van Deloitte onder 2.400 Nederlandse consumenten. De freqentie van de online bestellingen is dit jaar met 70 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Ondanks dat nu per order minder (76 euro) wordt besteed dan in 2013 (103 euro), is het totaal aan online bestedingen verdrievoudigd doordat er vaker wordt geshopt.