Twinkle | Digital Commerce

Ffshoppen.nl biedt klant keus uit pakketpunten

2017-05-27
180101
  • 1:24

DPD, PostNL, of toch Kiala? Klanten van Ffshoppen.nl kunnen sinds kort kiezen bij welk afhaalpunt ze een product willen oppikken. Het online warenhuis heeft daarvoor de dienst ‘CollectYourParcel’ geïntroduceerd. Aan een soortgelijke retourservice wordt gewerkt.

Webwinkels verwijzen klanten normaal gesproken alleen naar het netwerk van de eigen vervoerder voor click & collect. Voor veel Nederlandse webshoppers is dan ook niet bij voorbaat duidelijk waar ze hun orders in de buurt kunnen afhalen. ‘De klant begrijpt niks van al die verschillende afhaalnetwerken’, verzuchtte de Vereniging van postale- en bancaire retailers laatst in een pleidooi voor vrije marktwerking.

B2C Europe
Ffshoppen.nl zet de klant nu aan zet, laat directeur Mark van Zelst weten aan Twinkle. Hij claimt een Nederlandse primeur: ‘Met CollectYourParcel kun je op basis van postcode afleverpunten selecteren, ook buiten Nederland. We gebruiken daarvoor een speciale barcode op het adresetiket. In ons sorteercentrum, bij B2C Europe in Weesp, wordt het pakket vervolgens opnieuw bestickerd en klaargezet voor de juiste vervoerder. Dit kan allemaal omdat ze bij B2C Europe koppelingen met zo’n beetje alle vervoerders hebben.’

Afhaalnetwerken
Wie een bestelling doet op Ffshoppen.nl kan momenteel kiezen uit de afhaalnetwerken van PostNL, DPD, Kiala/UPS, Correos (Spaans) of Collect+ (Brits). ‘We zien dat mensen echt gebruik maken van die vrijheid’, aldus Van Zelst. Hij wil dezelfde database gaan gebruiken om pakjes terug te laten sturen vanaf een pakketpunt naar keuze.

Borsa Retail
Ffshoppen.nl fuseerde een klein jaar geleden met de online cadeauwinkel Bestel.nl. Bij Borsa Retail, de naam van het fusiebedrijf, werken momenteel 10 mensen. Van Zelst verwacht dit jaar af te kunnen sluiten met circa twee miljoen euro omzet.