DPD, PostNL, of toch Kiala? Klanten van Ffshoppen.nl kunnen sinds kort kiezen bij welk afhaalpunt ze een product willen oppikken. Het online warenhuis heeft daarvoor de dienst ‘CollectYourParcel’ geïntroduceerd. Aan een soortgelijke retourservice wordt gewerkt.
Webwinkels verwijzen klanten normaal gesproken alleen naar het netwerk van de eigen vervoerder voor click & collect. Voor veel Nederlandse webshoppers is dan ook niet bij voorbaat duidelijk waar ze hun orders in de buurt kunnen afhalen. ‘De klant begrijpt niks van al die verschillende afhaalnetwerken’, verzuchtte de Vereniging van postale- en bancaire retailers laatst in een pleidooi voor vrije marktwerking.
B2C Europe
Ffshoppen.nl zet de klant nu aan zet, laat directeur Mark van Zelst weten aan Twinkle. Hij claimt een Nederlandse primeur: ‘Met CollectYourParcel kun je op basis van postcode afleverpunten selecteren, ook buiten Nederland. We gebruiken daarvoor een speciale barcode op het adresetiket. In ons sorteercentrum, bij B2C Europe in Weesp, wordt het pakket vervolgens opnieuw bestickerd en klaargezet voor de juiste vervoerder. Dit kan allemaal omdat ze bij B2C Europe koppelingen met zo’n beetje alle vervoerders hebben.’
Afhaalnetwerken
Wie een bestelling doet op Ffshoppen.nl kan momenteel kiezen uit de afhaalnetwerken van PostNL, DPD, Kiala/UPS, Correos (Spaans) of Collect+ (Brits). ‘We zien dat mensen echt gebruik maken van die vrijheid’, aldus Van Zelst. Hij wil dezelfde database gaan gebruiken om pakjes terug te laten sturen vanaf een pakketpunt naar keuze.
Borsa Retail
Ffshoppen.nl fuseerde een klein jaar geleden met de online cadeauwinkel Bestel.nl. Bij Borsa Retail, de naam van het fusiebedrijf, werken momenteel 10 mensen. Van Zelst verwacht dit jaar af te kunnen sluiten met circa twee miljoen euro omzet.
Hiermee denkt men een oplossing te hebben voor de irritaties die ontstaan door alle die Click & collect punten van verschillende vervoerders. Alleen het feit al dat pakketten opnieuw betickerd worden brengt ten eerste meer handelingen met zich mee, ten tweede het opnieuw bestickeren van de pakketten verhoogt de fout percentage, waardoor de beoogde doel voorbij schiet. Als er goede contact is met de verschillende vervoerders, waarom wordt niet getracht om de oorspronkelijk barcodes te converteren. Daarmee heef meen weinig handelingen, dus lagere kosten, cq lagere fout percentage.
Dit is natuurlijk in combinatie met de pakketautomaten (die dadelijk als paddenstoelen uit de grond gaan schieten) een ideaal systeem. Zeker omdat de pakketvervoerders niet overal tegelijk een pakketautomaat zullen en kunnen plaatsen, is de keuze van vervoerder en daarmee pakketautomaat ook gemaakt. Hopelijk dat 'CollectYourParcel' binnenkort ook bij de grotere webshops in Nederland mogelijk is!
Ffshoppen.nl, proficiat met deze "CollectYourParcel"-oplossing. Heb het op jullie site even getest. De "list" met afhaalpunten vind ik er redelijk uitzien (detail-info over openingstijden is niet echt te vinden), het kaartje naast de lijst ziet er m.i. niet goed uit. Ga eens naar http://www.johnlewis.com in de UK en probeer de logistieke checkout uit: Afhaalpunten van John Lewis, van Waitrose en van Collect+ in 1 lijst en 1 kaartje, super helder. Dus wat mij betreft: Prima eerste stap, nog even doorontwikkelen voor perfect overzicht. Is nodig, want de online koper wil alleen maar een super simpel overzicht
Naar mijn mening een geweldige innovatieve service. Nog niet eerder gezien. Alle afhaalpunten in 1 overzicht, met de prijs, naam en openingstijden er bij.
Bedankt voor jullie postieve reacties! De service wordt al goed gebruikt.