Twinkle | Digital Commerce

Kinderkleding-tekoop.nl ziet kansen met nieuwe eigenaar

2017-05-27
180101
  • 3:53

Het begon allemaal in 1989 met kinderkledingwinkel ‘t Elfje in het centrum van Tilburg. In 2007 werd daar online winkel Kinderkleding-tekoop.nl aan gekoppeld, nu de op één na grootste kinderkledingwebshop van Nederland. Na de recente overname door
Fifth Floor Fashion Group heeft het bedrijf volgens Mike van de Wege, operationeel directeur van Kinderkleding-tekoop.nl, en Erik Mulder, ceo van Fifth Floor Fashion Group, maar één doel voor ogen: zo snel mogelijk verder groeien.

Kinderkleding-tekoop.nl is gestart als fysieke winkel die er in 2007 een webshop naast kreeg. In een aantal jaren zijn ze gegroeid tot één van de grootste online spelers op het gebied van kinderkleding. Dankzij 4,2 miljoen euro Nederlandse online omzet in 2012 bezetten ze zelfs de 97ste plek in de Twinkle100.

Wat is jullie geheim?
Mike van de Wege (MvdW): ‘De basis voor dit succes ligt echt bij de fysieke winkel die mijn schoonouders Lauran en Nettie van der Heijden in 1989 hebben geopend. Deze winkel was al zeer groot in de periode dat de webshop Kinderkleding-tekoop.nl werd gelanceerd. Mijn schoonvader heeft op het juiste moment de stap genomen om ook online te gaan verkopen. Hij nam een behoorlijk risico door veel te investeren in het verhogen van de naamssoft hyphenbekendheid dankzij bijvoorbeeld AdWords. Ook kon ik met mijn IT-achtergrond helpen bij het verder uitbouwen van de site. Dit bespraken we toentertijd dan allemaal aan de keukentafel.’

Erik Mulder (EM): ‘Wij zagen als Fifth Floor Fashion Group dat er veel groeipotentie in het bedrijf zit. Via via zijn we met elkaar in contact gekomen en hebben wij het bedrijf van het echtpaar Van der Heijden overgenomen. Zij werken nog minimaal op de achtergrond ter ondersteuning van Kinderkleding-tekoop.nl, de dagelijkse leiding is nu in handen van hun schoonzoon en dochter. Onze groep wilde al een stap in de online verkoop van kinderkleding nemen, maar wilde dit niet vanaf de grond opbouwen. Dankzij de volledige overname kunnen we de komende tijd investeren in Kinderkleding-tekoop.nl om dit platform flink te laten groeien. Hetzelfde plan hebben we met onze nieuwste aanwinst Happybee.nl. Voor dit gezamenlijke kindercluster hebben we in 2014 als doel 7 miljoen euro omzet te generen. Dit is een totaal van offline en online verkoop. In 2015 moet de omzet uitkomen op 9 miljoen euro.’

Jullie zijn al aanwezig in België met Kinderkleding-tekoop.be. Zijn jullie van plan om ook andere buitenlandse markten te betreden?
MvdW: ‘Die plannen zijn er wel, maar we willen eerst onderzoeken hoe we in die landen kunnen starten. We moeten in de toekomst in het buitenland aanwezig zijn, vind ik, maar dat moet wel voorbereid gebeuren.’
EM: ‘Met aanwezig zijn bedoelen we online aanwezigheid. Het aantal fysieke winkels wordt niet uitgebreid, we houden het bij die ene in Tilburg. Onze kracht ligt namelijk bij online, we zitten niet te wachten op een groot netwerk van fysieke vestigingen.’
MvdW: ‘Momenteel leveren we alle online bestelde artikelen uit ons magazijn in Tilburg. Op termijn willen we gebruik gaan maken van een distributiecentrum van Fifth Floor Fashion Group om ook handiger samen te kunnen werken met merken als JeansOnline, Label54 en Bulls & Birds van deze groep.


Kunt u een voorbeeld geven van hoe een dergelijke samenwerking eruit komt te zien?
EM: ‘Kinderkleding-tekoop.nl verkoopt soft hyphennu al op Bulls & Birds. We willen voornamelijk aan de achterkant gaan samenwerken door bijvoorbeeld backoffice en IT-processen te integreren en tools te delen. In het derde kwartaal van dit jaar willen we het voor klanten van Kinderkleding-tekoop.nl onder andere mogelijk maken om kleding thuis te soft hyphenpassen en de retouren binnen een soft hyphenkwartier weer mee te geven met de bezorger. Met dit concept is JeansOnline begin dit jaar al gestart en dat loopt heel erg goed.’

Hoe staan jullie tegenover een samenwerking met externe partijen als Wehkamp.nl? Noppies.com verkoopt nu bijvoorbeeld ook via Zalando.nl.
EM: ‘We zijn in het verleden al benaderd voor een samenwerking met een groot warenhuis, maar die boot hebben we afgehouden. Naar mijn idee is een dergelijke samenwerking het begin van het einde en een teken van zwakte van een online retailer. Je levert namelijk klanten uit in een samenwerking die niet fair is en een eenzijdig voordeel heeft. Kinderkleding-tekoop.nl heeft een dergelijke samenwerking helemaal niet nodig. Wij zouden hier eventueel aan beginnen als de voorwaarden voor beide partijen gunstig zouden uitsoft hyphenpakken, wat nu nog niet het geval is.’

Wat zijn de directe toekomstplannen voor Kinderkleding-tekoop.nl?
MvdW: ‘We willen blijven samenwerken met onze 110 merken en het aantal merkpartners de komende tijd gaan uitbreiden. Daar zitten zeer gewilde merken tussen. Ook willen we rond de herfst de besteltijd voor next day delivery verruimen. Nu ontvangen soft hyphenklanten die voor 17:00 uur besteld hebben hun order de volgende dag thuis, straks wordt dit tijdstip opgetrokken naar bestellen vóór 24:00 uur. Ook willen we same day delivery tegen extra vergoeding gaan invoeren en de site verder personaliseren. Er is nog veel werk aan de winkel maar we bevinden ons nu in ieder geval in een groei en dat is een lekker gevoel.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2014.