Twinkle | Digital Commerce

E-mailmarketing: wees een casanova

2017-05-28
180101
  • 3:18

In gemiddeld vijftien seconden bepaalt de ontvanger van een e-mail of hij meer wil weten van de inhoud of dat hij de e-mail in de prullenbak gooit. Het is voor u de truc om deze ontvanger als een ware e-mailmarketingcasanova te verleiden voor maximaal effect. In dit artikel voor startende webwinkeliers een aantal aandachtspunten.

Tekst: Michael Linthorst

E-mail openen of niet?
Wat is het eerste dat de consument ziet als hij een e-mail van u ontvangt? Is het de speciale aanbieding die u prominent in beeld hebt gebracht? Was het maar zo, want eerst moet uw e-mail geopend worden, wat gemiddeld maar 22 procent van de ontvangers doet.

Besteed daarom niet alleen aandacht aan de onderwerpregel van de e-mail, maar ook aan het afzenderveld. U kunt natuurlijk uw bedrijfsnaam als afzender benoemen, maar vindt u het zelf niet leuker om een e-mail te krijgen van een persoon? Probeer eens een campagne op te zetten waar een (fictieve) medewerker van uw bedrijf een 'persoonlijke' aanbieding doet aan de ontvanger. Een bedrijf dat dit deed zag de open rate van 20 procent naar 39 procent oplopen.

Liefde op het eerste gezicht
Wanneer er een e-mail binnenkomt scannen ontvangers deze op de vetgedrukte woorden en de afbeeldingen. Het is dan ook van belang dat u uw boodschap zo kort en zo aantrekkelijk mogelijk weergeeft.

Maar wat de één aantrekkelijk vindt, hoeft voor de ander natuurlijk niet te gelden. Het is daarom van belang dat u uw doelgroep goed leert kennen en dat u daar ook in segmenteert. Stuur dus niet één en dezelfde e-mail naar iedereen in de database, maar bedenk goed welke verschillende doelgroepen er in uw database zitten en op welke informatie zij zitten te wachten.

Aftasten
Meten is weten. U zet daarom A/B-testen op zodat u goed kunt zien welke tekst of afbeelding het beste werkt voor welke doelgroep. Test vooral ook factoren waar u een bepaald effect al verwacht, want juist die verwachtingen kunnen in werkelijkheid net anders lopen.

Een voorbeeld is de kleur van de call-to-action knoppen in uw e-mails. Welke kleur denkt u dat het beste werkt? Groen of rood? Als u groen dacht, dan zit u verkeerd, want de rode knop levert een maar liefst 21 procent hogere click-through rate dan de groene.

Mobiel
Meer dan 40 procent van alle e-mails wordt mobiel geopend en dat percentage neemt alleen maar toe. Het is dan ook van belang dat u daar rekening mee houdt en ervoor zorgt dat een vinger ook op de links in de e-mail kan klikken. Verleid die vinger tot een klik door een call-to-action, zoals een play-button of een afbeelding van een menu dat doorlinkt naar uw website.

Een connectie met een klik
Is er op de link geklikt, dan wil dit al drie dingen zeggen:
- uw onderwerpregel werkt
- uw e-mail heeft de scantest overleefd
- wat u aanbiedt is interessant voor de ontvanger.

U bent dan ook meteen in gesprek met de ontvanger; er wordt namelijk gereageerd op uw boodschap.

Bouw nu dan ook een relatie op met die persoon. Laat merken in uw e-mailcommunicatie dat u om de klant geeft. Automatiseer uw marketing zo dat u de betrokken klanten beloont en hen weer terugwint als de interesse is afgezwakt.

Zo kunt u uw klant met de informatie die u over hem hebt verzameld veel persoonlijker benaderen. Zeg nou zelf, het is toch veel leuker om een persoonlijke e-mail te ontvangen van iemand die om u geeft, dan van iemand die tegen iedereen hetzelfde zegt? Klanten klikken dan ook veel sneller op een link in e-mails van iemand die zij vertrouwen.

Verleiden voor succesvolle campagnes
Voor een succesvolle e-mailcampagne dient u uzelf dus te gedragen als een ware casanova. Verschuil u niet achter een masker, maar laat u zien, zorg voor een goed uiterlijk, maar probeer ook eens wat anders. Wees niet dwingend in uw communicatie, maar laat iemand spontaan ergens op klikken en houdt uw relaties warm zodat klanten aan u gebonden blijven. En een ware casanova weet: luister naar uw klant en laat hem, zonder dat hij zich er bewust van is, zoveel mogelijk over zichzelf vertellen.

Michael Linthorst is ceo van Copernica Marketing Software.