Twinkle | Digital Commerce

Terugwinnen van ‘verloren’ klanten: 7 tips

2017-05-28
180101

Het kost vaak meer tijd en geld om nieuwe bezoekers voor uw webshop te trekken dan om bestaande klanten terug te halen. Hoe wint u deze ‘verloren’ consumenten terug? In dit artikel van softwareleverancier HubSpot vindt u 7 tips.

1. Herinneringse-mail
Het komt vaak voor dat een consument na het bezoeken van uw site de webshop totaal vergeten is. Een reminder e-mail kan er dan voor zorgen dat hij terug gaat naar uw online winkel. Laat weten dat u nog steeds dezelfde producten aanbiedt als bij het vorige bezoek en welke artikelen er nu nieuw zijn in het assortiment. Als u iets veranderd hebt aan uw service (bijvoorbeeld gestart met gratis verzending van orders), laat dit dan ook weten.

2. Aanbieding
U kunt voormalige bezoekers ook teruglokken met een aanbieding in de e-mail. Dit kan op twee manieren. Als eerste kunt u hem een speciale, eenmalige aanbieding doen om hem naar de site te bewegen. Echter, vaak maken geïnteresseerde consumenten dan gebruik van de korting en verlaten de site vervolgens weer zonder verder tussen andere producten te kijken.

Een betere optie is wellicht het sturen van een e-mail met daarin een aankondiging van een sale die u toevallig op dat moment al houdt. Als de consument de site bezoekt om een product beter te bekijken, dan zal hij ook tussen de andere aanbiedingen zoeken naar een gewenst item.

3. Verjaardagse-mail
Elke consument vindt het leuk om te worden gefeliciteerd op zijn verjaardag. Stuur ‘verloren’ bezoekers daarom een verjaardagse-mail om hun daarmee weer te herinneren aan uw shop. U kunt de jarige een korting bieden in uw webwinkel, maar dit is vaak niet nodig om hem naar uw site te krijgen. Het laten zien dat u nog bestaat is meestal al afdoende.

4. Los het probleem op
Soms laten uw klanten u weten waarom zij uw webshop verlaten door dit bijvoorbeeld in hun account aan te geven. Zorg ervoor dat u de feedback van deze consumenten serieus neemt en het probleem verhelpt. U kunt de klant daarna laten weten dat u stappen hebt ondernomen om hem tegemoet te komen. Deze klant zal daardoor niet alleen weer vaker langskomen, maar zich ook gewaardeerd voelen.

5. Persoonlijk
Als uw loyaalste klanten de site verlaten en enige tijd niet meer terugkomen, dan kunt u hen ook persoonlijk benaderen via bijvoorbeeld de telefoon. Bel hun op met de vraag waarom zij al enige tijd niet meer op uw site te vinden zijn. Deze tactiek is niet bedoeld voor regelmatig terugkerende bezoekers die nooit iets kopen; benader de personen die in het verleden meerdere keren een bestelling hebben geplaatst.

6. Zorg voor betere content
Bekijk uw blogs, landingspagina’s en e-mails nog eens en bedenk wat u kunt verbeteren om consumenten dankzij de content bij u te houden. Zorgt de content momenteel voor veel sales? Concentreer u op de boodschap die u overbrengt op uw bezoekers.

7. Retargeting
Veel consumenten vinden het niet erg dat u informatie over hun in uw systeem hebt staan, zolang u hun relevante content biedt. Start u dus met retargeting van ‘verloren’ bezoekers, zorg er dan wel voor dat zij de juiste producten en bijbehorende boodschap te zien krijgen. Een bericht als ‘U heeft eerder naar dit artikel gekeken, wilt u er weer naar kijken?’ heeft niet zoveel zin. U moet meer uit de kast halen om de consument terug naar uw site te krijgen met retargeting.

Bron: Hubspot