Twinkle | Digital Commerce

De juiste boodschap op het juiste moment met RLSA

2017-05-28
180101
  • 2:02

De Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) campagnes van Google bieden verschillende mogelijkheden om meer uit uw AdWords-accounts te halen. In tegenstelling tot de Display Remarketing campagnes hoeft u de bezoeker niet te achtervolgen met uw advertentie. De push manier van adverteren die vaak gebruikt wordt met Display Remarketing heeft gezelschap gekregen van een meer pull manier van benaderen met RLSA.

Tekst: Simon Haijma

RLSA-opties
Voor RLSA maakt u lijsten aan van gebruikers die een bepaalde actie op uw website uitgevoerd hebben, bijvoorbeeld het bezoeken van een bepaalde pagina, of het aanschaffen van een product. Let op dat u minimaal 1000 personen (per gebruikte lijst) nodig hebt om RLSA in te zetten. Wanneer de bezoeker via een zoekopdracht wederom aangeeft interesse in uw product of dienst te hebben, dan kan de bezoeker specifiek benaderd worden. Deze segmentering biedt verschillende interessante opties:

- Biedingen verhogen voor groepen bezoekers
- Advertentieteksten aanpassen voor groepen bezoekers
- Brede advertenties inzetten om cross - en upselling te stimuleren voor groepen bezoekers

Wanneer welke RLSA-optie?
Maar wanneer nou welke optie te kiezen? Om hierop een antwoord te krijgen is het van belang om te kijken naar specifieke actie van de bezoeker. Voor converterende bezoekers is het van belang om herhalingsaankopen en daarmee klantloyaliteit te bewerkstelligen. Immers, een nieuwe klant werven is vele malen duurder dan het behouden van een bestaande klant.

Voor niet-converterende klanten is het belangrijk om te kijken in welke fase van het beslissingsproces men zich bevindt. Door de ‘conversiepad trechter’ in Google Analytics te gebruiken kan een inschatting gemaakt worden van welke pagina’s bezocht worden om tot een conversie te komen. Met RLSA kunnen lijsten gecreëerd worden voor elke fase, en bezoekers kunnen hierop relevante advertenties getoond krijgen (met daarin een focus op bijvoorbeeld korting, service, cross-selling, etcetera, afhankelijk van de fasevereisten). Bij het creëren van nieuwe advertenties kan het daarbij interessant zijn om bezoekers een stap verder in het bestelproces te laten landen. Door te blijven experimenteren met advertenties en bijbehorende landingspagina’s ziet u vanzelf wat wel en niet werkt.

Wanneer de RLSA-opties gecombineerd worden met de doelgroepen converteerders en niet-converteerders, dan kunnen de volgende actiepunten opgesteld worden:

Samengevat, RLSA biedt u de mogelijkheid om op basis van segmenten de bezoeker te benaderen. Door te testen met verschillende advertentieteksten kunt u de juiste bezoeker op de juiste manier benaderen. De mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos, de enige grens is de creativiteit van de beheerder.

Simon Haijma is online marketeer bij Invest Online.