Twinkle | Digital Commerce

Otto introduceert eigen betaaldienst Yapital op Otto.de

2017-10-05
180101
  • 1:45

Otto biedt Duitse webshoppers voortaan de optie om  op Otto.de te betalen met Yapital, de eigen betaaldochter van het postordericoon. Op andere plekken was het al langer mogelijk om met Yapital te betalen. Otto is slechts een van de retailers die zich mengen op de betaalmarkt.
 
Yapital werd vorig voorjaar aangekondigd als een cross-channel betaaloplossing, gebaseerd op QR-codes; door codes te scannen op websites, in winkels, op posters of bijvoorbeeld pizzadozen kunnen consumenten een betaling doen met hun smartphone of tablet.

Acceptanten
Bij de introductie in thuisland Duitsland behoorden de Japanse e-commerce reus Rakuten, verzendhuis Baur, hotelketen Novum Group en de winkelketens Görtz en Sport Check tot de eerste acceptanten. Later is daar een aantal namen uit het Duitse retaillandschap bijgekomen. Eind februari werd een mobiele business app voor mkb-ers als kappers en taxichauffeurs gelanceerd.

Yapital op Otto.de
CEO Nils Winkler liet gisterenavond op Twitter weten dat Yapital nu ook als betaaloptie op Otto.de beschikbaar is:

Betaaloplossingen van retailers
Otto staat met de eigen betaaldochter niet op zichzelf. PayPal is in handen van eBay en ook Amazon en Alibaba hebben hun eigen betaalmethode. Tesco en Auchan, grote retailketens in respectievelijk Groot-Brittannie en Frankrijk, investeren in eigen digitale portemonnees, een terrein waar Starbucks al op pionierde. Eigen mobiele betaaloplossingen bieden retailers de kans transactiekosten uit te sparen en hun klanten automatisch te laten sparen als ze afrekenen, schrijft Reuters in een recente analyse. Bovendien kan zo’n branded betaaloptie de klantloyaliteit over alle kanalen heen bevorderen.

MasterPass
MasterCard en Visa pareren de nieuwe concurrenten met open mobiele wallets. Gisteren liet MasterCard weten dat de Nederlandse introductie van betaaloplossing MasterPass ophanden is. Net als banken en andere gangbare issuers kunnen ook retailers daarbinnen een eigen mobiele portemonne ontwikkelen, in hun eigen look and feel. ‘Dan moeten ze wel aan een pakket voorwaarden voldoen’, vertelde MasterCard´s Okke Mönking gisteren.