Het is de gouden regel van de vrije markt: als de keten efficiënter kan, zal er vroeg of laat een speler komen die uw product sneller, beter, slimmer of goedkoper kan aanbieden. Dit wordt ook wel disruptie genoemd: nieuwe toetreders die de gewoontes en tradities van een bestaande keten aan de kaak stellen door een alternatief te bieden. Maar waarom zien we nu zoveel nieuwe toetreders? Waar ligt dat potentiële concurrentievoordeel waar deze uitdagers op rekenen? Een korte beschouwing van drie nieuwe spelers die hun model baseren op meer efficiëntie.
Tekst: Bart ter Steege
1. Efficiëntie door techniek: ThirdLove
Online een goed passende bh kopen is niet eenvoudig. Inschatten of een bh in werkelijkheid past is immers lastig. Dit maakt de zoektocht moeilijk en dus is het aantal retouren bij dit product vaak erg groot. Ondermodeproducent ThirdLove denkt de oplossing te hebben gevonden: een bh-merk dat volledig draait om een mobiele app die de cupmaat meet. Het algoritme van ThirdLove vertaalt de exacte lichaamsmaten naar de juiste confectiemaat. Na het meten toont de app een volledig gepersonaliseerde productselectie; alle getoonde producten zijn in de maat van de gebruiker en ook alle modellen hebben een vergelijkbare cupmaat.
Efficiëntie door techniek: ThirdLove
ThirdLove gaat de strijd aan met giganten als Victoria’s Secret en kiest daarbij een betere pasvorm als sterkste wapen. Slim gebruikmaken van mobiele techniek levert efficiëntie op voor de consument - het vinden van de juiste bh wordt immers makkelijker - én voor de retailer - als het goed is, ontvangt ThirdLove een stuk minder retouren. Het bedrijf zet de app niet alleen in als meetinstrument, maar ook als het enige verkoopkanaal; ThirdLove verkoopt namelijk niet via een website.
2. Efficiëntie door selfservice: NuTestament
Ook het uiterst klassieke notariaat is aan disruptie onderhevig. De psychologische drempel om naar de notaris te stappen om een testament te regelen is groot. Bovendien is het al gauw een dure aangelegenheid. Gevolg: op dit moment heeft 70 procent van de Nederlanders geen testament. Maar die potentiële markt wordt nu flink aangeboord: recent lanceerde de Hema al een online notarisservice. Iets eerder al startte specialist NuTestament een online service voor het opstellen van een testament.
Efficiëntie door selfservice: NuTestament
Het belangrijkste doel van NuTestament is om het opstellen van het officiële document toegankelijker, makkelijker en goedkoper te maken. Via NuTestament neemt de consument een deel van het werk van de notaris over. Gebruikers vullen online een vragenlijst in en NuTestament vertaalt de antwoorden met behulp van juridische modellen naar een concepttestament. Vervolgens boekt de gebruiker via NuTestament een afspraak bij een notaris in de buurt die het testament controleert en passeert. Doordat een deel van het werk door de cliënt zelf wordt gedaan is NuTestament tot wel 40 procent goedkoper dan de klassieke gang naar de notaris.
3. Efficiëntie door retentie: Ace & Tate
Het Amsterdamse brillenmerk Ace & Tate verkoopt online brillen op sterkte, maar is zelf geen opticien. Online shoppers kunnen zelf de resultaten van hun oogmeting invoeren via de website. De productie van de brillen gebeurt in eigen beheer; Ace & Tate is dus zowel producent als retailer. Dat resulteert in een zeer scherpe prijs: 98 euro voor een designbril inclusief glazen op sterkte.
Efficiëntie door retentie: Ace & Tate
Waar komt die scherpe prijs vandaan? Allereerst doordat Ace & Tate een deel van het werk (de oogmeting) uitbesteedt aan de opticien en zich focust op de productie en directe verkoop van brillen. Maar ook omdat Ace & Tate inzet op herhaalaankopen. Bij een prijs van 300 euro is het logisch dat mensen over het algemeen lang met een bril (willen) doen. Met een prijs van onder de 100 euro maakt Ace & Tate van een designbril een online impulsaankoop. Of zoals ze zelf zeggen: ‘Wij willen ervoor zorgen dat mensen net zo vaak van bril wisselen als van sneakers.’ Bovendien weet Ace & Tate precies welke sterkte glazen iemand nodig heeft. Dat is een goede basis om ook een tweede of derde bril bij Ace & Tate te bestellen.
2014
De nog altijd verdergaande inburgering van internet, de nieuwe technieken en de nieuwe vormen van productie en distributie zorgen voor een enorme versnelling in innovatie. Meer dan ooit heeft elke onderneming de plicht om zich voortdurend aan te passen en te optimaliseren. Zodra termen als ‘gangbaar’ of ‘vanzelfsprekend’ vallen, gaat het disruptiealarm af en betreden nieuwe, innovatieve toetreders de markt. Het nieuwe jaar belooft hierdoor een hoop spektakel te gaan brengen.
Finest 50
De cases uit dit artikel worden beschreven in de tiende editie van het boek ‘Finest 50’, dat begin 2014 uitkomt. In dit boek beschrijft Jungle Minds vijftig nieuwe, inspirerende businessmodellen, fact based conversiecases en best practices van de beste omnichannelspelers.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2013.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Opgepast! Nieuwe uitdagers liggen op de loer
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.