Twinkle | Digital Commerce

Onder de kostprijs

2017-11-11
180101

‘Die verkoop je geen knollen voor citroenen’, zei de buurvrouw tegen mijn moeder toen ze mij als tweejarige peuter terugbracht na een middagje zandbak aldaar. Ik weet dat kosten voor de baat uit gaan. Maar ze mogen nooit boven de baat uit gaan.
 
Voor mij geen dure advertenties die ik niet terugverdien. Geen dure SEO- of andere marketingadviezen. Geen service als gratis verzenden die mij mijn volledige marge kost. Of erger, gratis retourneren, waar geld bij gaat. Ik heb de afgelopen 11 jaar met de webwinkel dan ook nog nooit rode cijfers geschreven.

Webwinkelklimaat
Hoe anders is het webwinkelklimaat tegenwoordig. Ik gok dat het overgrote deel van de webwinkels geen winst maakt. Ik vermoed dat er zelfs geld bij gaat. U kunt een paar sokken laten opsturen voor 3,95 euro en als ze niet passen mag u ze terugsturen en krijgt u uw geld terug. Retourpercentages van 30 procent of hoger worden normaal gevonden. Terwijl dat echt onbetaalbaar is. Retouren moeten afgehandeld worden. Retouren kunnen niet altijd meer terug de verkoop in. De tijd dat het product ‘onderweg’ is kan het niet aan een andere klant verkocht worden. Beter niets verkopen dan verkopen met een hoge kans op retour. Vind ik.

De wet inzake retouren werkt niet echt mee. Ik kan geen rechtvaardig argument bedenken waarom ik gemaakte verzend- en orderkosten moet retourneren aan degene die mij opdracht gegeven heeft om deze kosten te maken en voor deze kosten al betaald heeft. Het is toch van de zotte dat als iemand het verkeerde schroefje bestelt en terugstuurt dat de schroevenhandelaar verplicht is het volledige bedrag terug te storten? Daar gaat geld bij. Bovendien kost het extra tijd en zijn er kosten verbonden aan de terugstorting.

Voor kleding en schoenen kan ik me voorstellen dat u aanbiedt dat als het niet past, de klant zijn geld terug krijgt. Maar om dat via de wet te verplichten? Het is toch de keuze van de klant om niet vooraf te passen? Als hij naar een fysieke winkel moet rijden kost hem dat tijd (en benzine en parkeergeld). Dan is het toch niet meer dan billijk dat gemaakte verzendkosten voor rekening van de klant komen?

Hobbywinkeljes, grote jongens en fysieke winkeliers
Partijen die argumenten hebben om onder de kostprijs te werken zijn de hobbywinkeltjes die het voor de fun doen en niet om ervan te leven, de grote jongens die de markt willen veroveren en de fysieke winkeliers die de webwinkel als marketingtool gebruiken om klanten naar hun winkel te lokken. Ik schreef er al eens eerder over.

Ach die hobbywinkeltjes. Ze zijn er altijd geweest en ze zullen er altijd zijn. Ach die fysieke winkels. Vroeg of laat komen ze er wel achter dat het onbetaalbare marketing is. Gratis voor een klant artikelen verzamelen, gratis verzenden naar het voor de klant dichtstbijzijnde filiaal en het daar achter de toonbank klaar zetten terwijl de logistiek daar niet op ingericht is. Laatst, op een drukke zaterdagmiddag, hebben ze welgeteld 6 minuten moeten zoeken voordat ze mijn bestelling hadden gevonden.

Maar die grote jongens. Daar begrijp ik echt niets van. Ik schreef al eens over het Zalando-effect; dat de klant nu wel over de streep getrokken is om online te kopen; dat dat gratis verzenden en retourneren niet meer hoeft; dat ze op deze manier geen winst maken. Wat is hun doel om zo door te blijven gaan?

  • De markt kapot maken? Realiseren ze zich niet dat als straks alles kapot is, dat er dan nieuwe ondernemers zullen opstaan? Nieuwe ondernemers die niets hebben hoeven investeren om de concurrentie te elimineren?
  • Groot worden, naam maken en een klantenbestand opbouwen? Realiseren ze zich niet dat de klant foetsie is zodra ze niet meer de goedkoopste zijn? Dat ze weinig goodwill kweken met hun praktijken?
  • Groot worden en de toko verkopen? Ik mag toch hopen dat een investeerder goed naar het verdienmodel kijkt. En zoals het nu gaat wordt er niets verdiend.

Onder de kostprijs is ook; korting. Korting op korting. Nog meer korting. Gratis. 2 halen 1 betalen. De klant ziet door de vele kortingen de werkelijke waarde niet meer.

Waar doen ze het van? Beknibbelen op arbeidsomstandigheden? Beknibbelen op kwaliteit? Beknibbelen op het milieu? De leverancier onder druk zetten? Alles beter dan niets verkopen lijkt het wel. Mijn inziens kunt u beter niets verkopen dan geld erop toe leggen. Maar ik kan dat makkelijk zeggen met mijn handel. Het geldt namelijk niet voor bederfelijke waren, waar mode ook onder valt. Een jurkje van het vorige seizoen raakt u niet meer kwijt voor de volle prijs. 

Een stukje herbezinning zo op het einde van het jaar kan geen kwaad. Verkopen hangt samen met schaarste. Schaarste werkt niet meer bij het huidige overaanbod. Maar als u dat wilt oplossen door onder de kostprijs te gaan zitten zal dat alleen maar verliezers opleveren.