Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: een persoonlijke vindmachine

2017-05-28
180101

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Maxclusive.com dient als persoonlijke vindmachine, Kaasplankje.nl biedt complete kaasplankjes voor de liefhebber en Thuiscatering.nl verbindt cateraars met consumenten.

Tekst: Janine Purola

Finding what you are really looking for. Dat is waar Maxclusive.com - geen zoék-, maar een víndmachine - voor staat. Directeur en oprichter Jonna van den Dungen: `Doordat ik weinig tijd had en veel reisde voor mijn werk ervoer ik hoe ontzettend frustrerend het is om urenlang online te zoeken naar producten, verhalen, ervaringen en diensten die bij mij passen. Er is zo'n overkill dat je niet meer weet waar je wat moet vinden dus blijf je eindeloos zoeken en heb je alsnog het gevoel het juiste te missen. Maxclusive.com is een persoonlijke vindmachine en matcht producten met consumenten op basis van hun persoonlijke profiel.'

Lifestyle Compass®
Vanuit de deelname aan het tv-programma Dragons' Den in 2008 heeft Van den Dungen twee investeerders aangetrokken: Annemarie van Gaal en Arjen den Koning. Na bijna vijf jaar voorbereiding is Maxclusive.com uiteindelijk afgelopen september gelanceerd. 'Om consumenten te helpen bij het gemakkelijker vinden van hetgeen zij naar op zoek zijn, hebben wij de afgelopen jaren volop gewerkt aan de achterliggende techniek om dit mogelijk te maken', vertelt de onderneemster. 'Zo hebben we een intelligente en persoonlijke matchingtool ontwikkeld, een algoritme genaamd Lifestyle Compass®.'

Digitale intake
Gebruikers van Maxclusive.com dienen eenmalig een persoonlijke intake te doen via Maxclusive.com/checkin waarbij ze vragen over hun karakter, waarden en stijlen krijgen voorgelegd. 'Op basis van deze intake kan het algoritme aan de slag en producten en diensten vinden die bij iemand past', legt Van den Dungen uit. 'Hier voegen wij altijd persoonlijke service aan toe omdat we geloven in de juiste balans tussen mens en machine.' Om de persoonlijke vindmachine onder de aandacht te brengen, vertrouwt ze voornamelijk op mond-tot-mondreclame. 'Gebruikers van het platform zijn voor ons nog altijd de beste brand-promotors. Daarnaast geloven wij in redactionele aandacht. Als je verhaal klopt, word je vanzelf opgepikt. Vergeet ook niet dat de aangesloten merken en partners ook gebruikers werven.'

Beheerst groeien
De ambitie van Maxclusive.com is om op korte termijn te groeien naar tienduizend kwalitatieve en internationale gasten die zo tevreden zijn dat Maxclusive.com een way of life is geworden, net als Spotify. Maar de uitdaging is ook om niet té hard te groeien, vertelt Van den Dungen. 'Onze bezoekers willen door ons persoonlijk worden benaderd, op een manier die bij ze past. Dit kun je alleen goed doen als je weet wie je gebruikers zijn en wat ze willen. Op deze manier creëren wij superpromotors van ons merk Maxclusive.'



Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2013.