Twinkle | Digital Commerce

Steeds meer Nederlanders waarderen gemak online kopen

2017-11-08
180101
  • 1:50

Nederlandse consumenten waarderen het gemak van internet als koopkanaal steeds beter. Volgens een ruime meerderheid is de productinformatie online bovendien beter dan in winkels, terwijl dat vijf jaar geleden nog omgekeerd was. Ook de prijsperceptie van webshops is verbeterd.
 
Dat is te lezen in het rapport ‘Look Listen Learn 2013’, van de Stichting Studiecentrum Marktontwikkeling (SSM Retail Platform). Het onderliggende onderzoek werd uitgevoerd door retailconsultant Henk Gianotten in samenwerking met Maurice de Hond, net als 10 en 5 jaar geleden. De belangrijkste uitkomsten werden vanochtend door Gianotten gepresenteerd op het congres Shop and the City in Eindhoven.

Online kanaal
Net als het congres gaat het rapport voor een belangrijk deel over de toekomst van winkelen in (binnen)steden. Om daar inzicht in te kunnen bieden onderzocht Gianotten ook hoe Nederlanders staan tegenover het online kanaal. De uitkomsten van 2013 werden naast die van 2008 gelegd.

Hieronder vindt u enkele resultaten op een rij:

  • Het gemak van internet wordt in 2013 (nog) meer gewaardeerd dan in 2008. (Veel) meer respondenten zijn het ermee eens dat internetwinkels gemakkelijker bereikbaar zijn, dat het gemakkelijk is op internet je eigen weg te vinden, dat je als consument alles in eigen hand hebt en dat je op internet veel beter productinformatie kan vinden;
  • In 2008 oordeelde nog 38 procent van alle consumenten dat productinformatie op internet veel beter is dan in de winkels, dit jaar vindt 55 procent dit;
  • De prijs- en serviceperceptie van webshops ten opzichte van stenen winkels zijn verbeterd. Toch vindt nog maar 14 procent van de Nederlanders de service van webwinkels beter dan die van fysieke winkels. Niet meer dan 44 procent (hoewel meer dan vijf jaar gelden) is het eens met de stelling dat producten in webwinkels goedkoper zijn dan in fysieke winkels:
 Hieronder vindt u de reacties op zeventien stellingen op een rij (in percentages):

Leuk?
De 718 respondenten werd ook gevraagd of ze winkelen, boodschappen doen en webshoppern (erg) leuk vinden. Alleen online kopen wordt door zowel Nederlandse mannen als vrouwen als een leuke activiteit gezien.

U kunt het rapport 'Look Listen Learn 2013' downloaden via onderstaande link (pdf).


Size: 2.0M bytes Modified: 2 June 2016, 14:56