Van de zelfstandige schoenenzaken in Nederland is momenteel 83 procent actief op sociale media, terwijl slechts 76 procent beschikt over een eigen website. Niet meer dan 32 procent van de ondernemers heeft een webwinkel.
Dat blijkt uit onderzoek van het lectoraat Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam onder circa 150 zelfstandige schoenenzaken. Overall verkiezen zij social media boven een eigen website. Tijdgebrek wordt vaak als reden genoemd voor het ontbreken van een eigen site. Op termijn verwacht 98 procent van alle winkeliers overigens wel een eigen site te hebben.
Webwinkel
In 2013 had circa een derde (32 procent) van de zelfstandige schoenenzaken een webshop, blijkt uit het in september uitgevoerde onderzoek. Bij ruim vier op de tien schoenenzaken met een webshop bedroeg de online omzet meer dan 15 procent van de totale omzet. Daarnaast is 58 procent (zeer) tevreden over de omzetontwikkeling van de webshop. Afgelopen jaar zagen gemiddeld meer schoenwinkels mét dan zonder webwinkel hun omzet stijgen.
Social media
De meerderheid van de schoenenzaken is korter dan twee jaar actief op social media. Facebook is het populairst; alle sociaal actieve winkeliers (83 procent) zijn op het netwerk te vinden. Een kwart van de respondenten zet Twitter in als klantcontactkanaal. De helft van de schoenenzaken (51 procent) is tevreden over het aantal personen dat zij via hun social media account(s) aan zich weten te binden. Minder tevreden zijn zij over de ontwikkeling van het aantal bezoekers dat via social media op de site van hun bedrijf terecht is gekomen (lead generation).
Rapport
Het onderzoek heeft plaatsgevonden in het kader van de minor Marketing Tomorrow van de opleiding Commerciële Economie van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Het volledige rapport over de ‘Online Readiness van Schoenenzaken’ kunt u hier downloaden.
Lees ook: ‘46 procent zelfstandige modezaken heeft geen website’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Slechts één op drie zelfstandige schoenwinkels heeft webshop
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.