Twinkle | Digital Commerce

Net-a-porter in de etalage

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:40

Net-a-Porter staat in de etalage. Volgens Amerikaanse media heeft Yoox Group, een Italiaans e-commerce bedrijf voor luxemodeartikelen, interesse getoond voor overname van het e-commerce platform van Richemont. Yoox’ CEO Frederico Marchetti ontkent echter alle geruchten.

Marchetti zegt tegen Bloomberg Businessweek dat Yoox op dit moment geen plannen heeft om met Richemont te spreken over een overname van Net-a-Porter. Op de vraag of Yoox Net-a-Porter wel als overnameprooi heeft gezien zegt Marchetti: ‘We zouden ons werk niet goed doen als we niet op een selectieve manier zouden kijken naar bepaalde overnames. En dit willen we in de toekomst ook blijven doen.’

Gesprekken
FashionUnited schrijft dat diverse bronnen uit de mode-industrie melden dat Yoox in het verleden wel degelijk met Richemont zou hebben onderhandeld over de overname van Net-a-Porter. De gesprekken zouden op niets zijn uitgelopen, omdat de oprichtster van Net-a-Porter, Natalie Massenet, niet aan Yoox zou hebben willen verkopen.

Verlies
Net-a-Porter werd drie jaar geleden gekocht door het luxeconcern Richemont voor 558 miljoen dollar (412 miljoen euro). Volgens Bloomberg Businessweek raporteerde het e-commerce platform een verlies van 19 miljoen euro in de twaalf maanden tot en met maart 2013. Omzetcijfers worden niet gemeld.

Porter
Net-a-Porter start volgend jaar met het uitgeven van het tweede eigen magazine, genaamd Porter. Het tijdschrift verschijnt vanaf februari zes keer per jaar op onder andere mobiele apparaten. Het platform plant een mondiale distributie van het driehonderd pagina’s tellende magazine.

Yoox
Yoox Group bezit onder andere de ‘multi brand’ websites Yoox.com, Shoescribe.com en Thecorner.com. Dit zijn verzamelplatformen met modeartikelen van luxelabels als Marc Jacobs, Gucci en Acne. Daarnaast bouwde en beheert het bedrijf websites voor merken als Emporio Armani, Diesel en Valentino.

Ook heeft Yoox een inkomstenbron uit de vorig jaar gesloten joint venture met Kering (voorheen PPR), waarbinnen het websites realiseerde en nu managet voor de labels Bottega Veneta, Yves Saint Laurent, Alexander McQueen, Balenciaga, Sergio Rossi en Stella McCartney. De shops openden in juli de deuren. Kering heeft 51 procent van de aandelen in de joint venture, Yoox de overige 49 procent.