Google test regelmatig nieuwe AdWords-extensies om advertenties te verrijken met extra informatie (bijvoorbeeld sitelinks, locatie, telefoonnumer, etc.) Tribal Internet Marketing test de nieuwe ‘invoerextensie’ binnen Google AdWords-advertenties.
Tekst: Patrick Jansen
Voor het testen van de zoekfunctie binnen Adwords-advertenties heeft Tribal de webshop Cosmox.nl gebruikt. Cosmox.nl verkoopt boeken, films, muziek, games en speelgoed via online winkels voor Nederland en België.
Wanneer een gebruiker in Google zoekt op een algemene term, bijvoorbeeld ‘boek kopen’, dan verschijnt de onderstaande advertentie met invoerveld:
Wanneer de bezoeker al een specifiek boek in gedachte heeft, kan dit direct ingevoerd worden in de advertentie. Bijvoorbeeld ‘inferno’.
De zoekopdracht wordt vervolgens doorgegeven aan Cosmox.nl, die op zijn site de relevante producten aan de gebruiker toont:
De resultaten kunnen in AdWords worden bekeken door te segmenten op ‘kliktype’. Hier verschijnt naast ‘kop’ en ‘sitelink’ een extra regel met ‘invoerveld’.
Met deze extensie kan op een algemene zoekterm (bijvoorbeeld ‘boek kopen’) toch een specifieke landingspagina worden getoond. Dit moet zorgen voor een verbetering van het conversiepercentage. Tevens neemt de advertentie meer ruimte in, wat een positieve invloed kan hebben op het doorklikratio (CTR). De extensie gebruikt de interne zoekfunctie van de website en is momenteel nog in bèta. Wanneer deze vrij beschikbaar komt is nog niet bekend.
Patrick Jansen is SEA-manager bij Tribal Internet Marketing.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
De zoekfunctie binnen AdWords-advertenties gebruiken
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.