Twinkle | Digital Commerce

Neckermann.com, Philips en Telfort in eerste Marktplaats outlets

2017-05-27
1200903

Neckermann.com, Philips en Telfort zijn de eerste grote partijen met een Martkplaats Outlet. Vanaf de tweede helft van oktober zullen zij restpartijen gaan aanprijzen op de handelssite. Een winkelmandje krijgen de outlets niet.
 
Dat laat Marktplaats weten aan Twinkle. De eBay-dochter kondigde de outlets in april dit jaar aan. Voor ‘A-merken en A-retailers’, verklaart Marktplaats vandaag, fungeren de outlets als ‘relevant extra afzetkanaal om hun producten scherp geprijsd aan te bieden aan de koopgerichte Marktplaats-gebruikers’.

‘Grootste van Nederland’
Volgens Joep Hutschemakers van Marktplaats Zakelijk is de ambitie om de grootste online outlet van Nederland te worden. ‘We merken dat retailers en merken zoeken naar een manier om los van de premiumkanalen restpartijen te verkopen zonder dat dit ten koste gaat van de verkoop van nieuwe producten.’

Admarkt
De outlets leunen op Admarkt, het advertentiesysteem van Marktplaats. Daarover zei Hutschemakers eerder tegen Twinkle:We gaan Admarkt-adverteerders de optie bieden om aan de achterkant aan te geven welke producten als discount-artikel in de outlet mogen komen te staan. Aan de voorkant kunnen bezoekers vervolgens specifiek zoeken op dit criterium. Alle outlet-items komen op een speciale pagina te staan, in de look and feel van de retailer of het merk. Het is goed te vergelijken met de outlets van Saturn bij ons moederbedrijf eBay in Duitsland (voorbeeld, red.).’

Multichannel
Het is voor het eerst dat Marktplaats retailers en merken een vaste eigen plek geeft op het platform. ‘We bieden adverteerders controle over de manier waarop de artikelen worden aangeprezen’, aldus Hutschemakers eerder. ‘Verder bieden we retailers en merken een manier om in een online omgeving op hun offline aanwezigheid te wijzen. We leven immers in een multichannel-wereld.’

‘Hart van handelen en winkelen’
Marktplaats investeerde de afgelopen jaren ook in het verzamelen van Nederlands webwinkelaanbod, door realtime koppelingen te maken met softwarepartijen. Daarover zei marketingmanager Annemarie Buitelaar vorig voorjaar: 'Het ontsluiten van het volledige en actuele aanbod van zoveel mogelijk webwinkels past bij de ambitie van Marktplaats om het hart van handelen én winkelen te zijn.'