Twinkle | Digital Commerce

5 vragen over de outlets van Marktplaats

2017-05-27
180101

Marktplaats opent volgend kwartaal de eerste outlets voor retailers en merken. Met zijn nieuwe propositie mikt de handelssite in de eerste fase op online, later ook op fysieke retailers. Dan komt er mogelijk ook een reserveeroptie voor discountartikelen.

Marktplaats sprak gisteren op het congres What’s going on in retailing over zijn outlet-plannen, waarover u vanochtend heeft kunnen lezen op deze site. Joep Hutschemakers, Head of Large Merchants & Partnerships bij Marktplaats, geeft antwoord op nadere vragen:

In welke behoeften voorzien de outlets?
‘We weten dat retailers en merken een manier zoeken om van obsolete, refurbished en showroom modellen af te komen. Van restpartijen dus, in goed Nederlands, maar dan wel los van het eigen premium kanaal. Dat faciliteren wij hiermee. Ze kunnen die ene overgebleven mintgroene waterkoker via ons aan de man brengen, maar ook uitgebreide kledingcollecties van het voorbije seizoen. We bieden adverteerders controle over de manier waarop de artikelen worden aangeprezen. Verder bieden we retailers en merken een manier om in een online omgeving op hun offline aanwezigheid te wijzen. We leven immers in een multichannel-wereld.’

Er zijn toch wel meer online outlets voor retailers op de markt? Waarin onderscheidt Marktplaats zich?
’Allereerst bieden we partijen de kans producten te adverteren in de Marktplaats-omgeving, met veel bereik. Het publiek van Marktplaats heeft ook een bewezen koopintentie, dus dat intentiemoment zou ik een tweede unique selling point willen noemen. Een derde usp is dat we meerwaarde bieden door postcodetargeting. Van bezoekers die zijn ingelogd - en dat zijn de meeste bezoekers bij ons - weten we waar ze wonen.’

Hoe werkt het technisch?
’Admarkt, het advertentiesysteem van Marktplaats, biedt de basis voor de eerste fase, die we in het derde kwartaal uit denken te kunnen rollen. Producten van online retailers als Conrad, Halfords, BCC, Kijkshop en Sarenza zijn via een API gekoppeld aan Marktplaats.nl. Als de prijs wijzigt, wijzigt die op onze site mee en als een product op is, wordt het niet meer getoond. Adverteerders die hun productlijsten bij ons hebben aangeleverd, betalen per klik. Wat gaan de Admart-adverteerders, webwinkeliers dus, de optie bieden om aan de achterkant aan te geven welke producten als dicsount-artikel in de outlet mogen komen te staan. Aan de voorkant kunnen bezoekers vervolgens specifiek zoeken op dit criterium. Alle outlet-items komen op een speciale pagina te staan, in de look and feel van de retailer of het merk. Het is goed te vergelijken met de outlets van Saturn bij ons moederbedrijf eBay in Duitsland (voorbeeld, red.).’

Krijgen de Marktplaats outlets dan net als die van eBay een winkelmandje?
‘Nee, Marktplaats is geen transactieplatform. De aankoop van items in de outlets vindt plaats in de webshops van adverteerders. Of we per klik of per sale gaan afrekenen moeten we nog bepalen. Uitzondering op die transactieregel is Marktplaats Aanbieding, ons platform met dagdeals. Via dat kanaal, waarbij klanten wel direct met ons afrekenen, kunnen we desgewenst hardlopende restpartijen slijten voor adverteerders.’

Wat is de link met de fysieke winkelomgeving?
‘In de eerste fase, die is gericht op online transacties via Admarkt, kunnen webwinkeliers wijzen op de eventuele aanwezigheid van fysieke winkels in de buurt. Later willen we door andere koppelingen ook inzicht gaan bieden in voorraden van fysieke winkels. Dan is een webwinkel dus niet meer nodig om profijt te kunnen trekken van de outlets. Klanten zien dan bij ons zien of die mintgroene waterkoker om de hoek nog in het schap staat. Het is denkbaar dat bezoekers dan aan kunnen geven dat ze een product willen komen ophalen en in de winkel betalen.’