Twinkle | Digital Commerce

Marktplaats komt met outlets voor retailers en merken

2017-11-08
336257

Marktplaats gaat Nederlandse retailers en merken een outlet-kanaal bieden. Nog dit jaar kunnen ze restpartijen slijten via de handelssite. De uitverkoophoekjes kunnen worden voorzien van de eigen look and feel.


Dat zei Kadir Özkan van Marktplaats gisteren op het congres ‘What’s going on in retailing’ tegen RetailActueel.

Het is voor het eerst dat Marktplaats retailers en merken een vaste plek geeft op het platform. In hun eigen outlet kunnen ze informatie over producten toevoegen of shoppers wijzen op stenen winkels in de buurt; voor de postcodetargeting worden gebruikersprofielen van Marktplaats ingezet. Een winkelmandje krijgen de outlets niet.

Wapenen
Volgens Özkan weten vier op de vijf Marktplaats-bezoekers nog niet of ze een nieuw of een tweedehands product willen kopen als ze de site bezoeken. De handelssite wil daar met de outlets op inspelen. Gemikt wordt vooral op fysieke retailers, die zich met een Marktplaats-outlet beter zouden kunnen wapenen tegen de online concurrentie.

Launching partners
Marktplaats deed al enige ervaring op met outlets in Duitsland. Moederbedrijf eBay fungeert al veel langer als outlet-kanaal voor retailers. Voor dit kwartaal heeft Marktplaats zich ten doel gesteld drie launching partners te vinden, aldus Özkan. In het laatste kwartaal van dit jaar moet het model helemaal zijn uitgerold. Om bezoekers beter wegwijs te maken in het nieuwe en tweedehands aanbod wil Marktplaats het mogelijk gaan maken te zoeken op merk.

Hart van handel én winkelen
Ondertussen investeert de eBay-dochter in het verzamelen van Nederlands webwinkelaanbod, door realtime koppelingen te maken met softwarepartijen. Daarover zei marketingmanager Annemarie Buitelaar vorig voorjaar: 'Het ontsluiten van het volledige en actuele aanbod van zoveel mogelijk webwinkels past bij de ambitie van Marktplaats om het hart van handelen én winkelen te zijn.'