Twinkle | Digital Commerce

NDC Mediagroep verbindt adverteerders en lezers in webshop

2017-05-27
180101
  • 1:38

NDC Mediagroep heeft zijn webshops voor de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden gesloten. De uitgeverij gaat verder met zijn overkoepelende webwinkel Noordz.nl, waarop adverteerders hun producten kunnen verkopen aan de lezers van de kranten.

NDC Mediagroep geeft regionale kranten uit die naar eigen zeggen worden gelezen door 96 procent van de inwoners van de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en de Flevoland. De uitgeverij had tot voor kort eigen webshops voor onder andere de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden, waarin de kranten eigen producten verkochten. ‘De webwinkels brachten niet genoeg op om open te blijven’, vertelt Jaap Hartman van NDC Mediagroep aan Twinkle. ‘En daarbij gingen we met onze eigen producten de concurrentie aan met onze adverteerders.’

Podium voor adverteerders
De eigen producten van de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden worden nu - op uitzonderingen na - niet meer verkocht op het nieuwe platform. Op Noordz.nl draait het namelijk om de artikelen van adverteerders uit de verschillende krantentitels. Hartman: ‘De adverteerders krijgen dankzij de webshop een podium waarop zij hun producten aan de lezers van de krant kunnen verkopen. Daarvoor betalen zij een fee aan NDC Mediagroep.’ De afhandeling van de bestellingen wordt door de adverteerders zelf gedaan.

Naast de artikelen van adverteerders verkopen de kranten nog wel hun lezersreizen op het platform. Daarvoor hebben de krantentitels een eigen onderdeel in de online winkel.

De Persgroep
De beleidswijziging van de NDC Mediagroep op het gebied van e-commerce staat niet op zichzelf; in 2012 besloot De Persgroep na een ambitieuze verkoopfase de investeringen in e-commerce drastisch te verlagen. ‘De focus van De Persgroep ligt op content, niet op productverkoop’, verklaarde digitaal directeur Patrick van Wayenberge toentertijd aan Twinkle. De shop bracht minder op dan van tevoren werd gedacht. Naar aanleiding van de strategische heroriëntatie ging Vkshop.nl op de schop.

Lees ook:
* Sanoma, RTL, Bright en TMG over e-commerce (26-04-2013)