Twinkle | Digital Commerce

Leclerc Drive beproefd wapen in strijd met Carrefour

2017-11-08
180101
  • 1:16

E.Leclerc dankt een groot deel van zijn omzetgroei aan de goede resultaten van Leclerc Drive. De Franse supermarktketen stampt in hoog tempo nieuwe drive throughs uit de grond om het gat met marktleider Carrefour te helpen dichten.

Drive throughs, een soort McDrives voor boodschappen zoals Albert Heijn die in ons land heeft geïntroduceerd, zijn erg populair in Frankrijk. E.Leclerc opende het afgelopen kwartaal 81 nieuwe afhaallocaties, waarvan één hybride. Bijna wekelijks wordt een nieuwe E.Leclerc Drive geopend en de mijlpaal van vierhonderd locaties wordt mogelijk dit jaar nog dit jaar bereikt, schrijft Retaildetail.be.

Marktaandeel
Afgelopen halfjaar droegen de Drives voor 70 miljoen euro ofwel voor 4,5 procent bij aan de omzet van Leclerc. Mede dankzij de goede prestaties in dit kanaal wist Leclerc zijn totale omzet met 4,7 procent te verhogen tot 15,9 miljard euro. Het marktaandeel van de supermarktketen groeide in een jaar tijd met 0,8 procentpunten tot 19,0 procent, aldus de Belgische retailsite.

Carrefour Drives en Auchan Drives
Kantar World Panel becijferde het marktaandeel van concurrent Carrefour afgelopen juni op 20,4 procent. De marktleider heeft op dit moment een kleine driehonderd Carrefour Drives in zijn portfolio. Auchan, een andere grote supermarktformule, opereert momenteel met 81 Auchan Drives. De opening van 9 extra afhaallocaties staat op de rol. De grote Franse ketens zouden vooral drive throughs openen op plaatsen waar ze zelf geen en concurrenten juist wel fysieke winkels hebben.